Czerwona kapusta – właściwości

Brak ocen

Czerwona kapusta głowiasta to odmiana kapusty warzywnej, która występuje na Ziemi jedynie w uprawie. Swój czerwonofioletowy kolor zawdzięcza obecności antocyjanów, które należą do polifenolowych związków organicznych – flawonoidów, mających działanie przeciwutleniające.

czerwona kapusta

yelenayemchuk / 123RF

Kapusta czerwona surowa jest warzywem niskokalorycznym (jedynie 31 kcal w 100g produktu). W porównaniu z kapustą białą, czerwona wypada lepiej ze względu na większą ilość witaminy C (norma na poziomie RDA: dla kobiet > 19 r.ż. 75 mg, a dla mężczyzn > 19 r.ż. 90 mg), większą zawartość potasu oraz witaminy A. Dodatkowo kapusta czerwona charakteryzuje się większą zawartością witamin z grupy B. Natomiast kapusta biała zawiera większą ilość witaminy K.

kapusta

Wspomniane wcześniej przeciwutleniające właściwości antocyjanów są bardzo pożyteczne dla organizmu człowieka – dzięki nim neutralizujemy wolne rodniki (winowajca procesów starzenia czy zmian nowotworowych).

Antocyjany znalazły też swoje zastosowanie w technologii żywności. Pozyskiwane są z czerwonej kapusty i stosowane są do barwienia żywności. Natomiast wyciągi wodne z liści mogą służyć jako wskaźnik odczynu pH, gdyż zmieniają barwę od ciemnofioletowej, przez odcienie czerwonej aż do prawie żółtej.

Przepis – ostra czerwona kapusta

Poniżej nietradycyjny przepis na ostrą czerwoną kapustę (pozyskano z: mayoclinic.org).

Składniki:

  • 1 kapusta czerwona, umyta i poszatkowana
  • 2 małe cebule, umyte i poszatkowane
  • 1 jabłko, obrane i pokrojone w kostkę
  • garść rodzynek
  • 1 ząbek czosnku, przeciśnięty prze praskę
  • po 1 łyżeczce cynamonu i mielonych goździków
  • po 1 łyżeczce kuminu i kolendry
  • 2 łyżki octu winnego
  • szczypta mielonej gałki muszkatołowej
  • pół szklanki wody

Przygotowanie:

Do dużego garnka dodać wszystkie składniki, dokładnie wymieszać. Przykryć i gotować na średnim ogniu (około godziny, często mieszając), aż kapusta będzie miękka. Aby zapobiec wysychaniu kapusty, można jeszcze dodatkowo dolać wodę. Podawać można zarówno na ciepło lub zimno.

Proszę oceń

O autorze

Sylwia Stanclik

Absolwentka dietetyki na Śląskim Uniwersytecie Medycznym