Dieta łagodząca objawy menopauzy

Czy pewne pokarmy mogą pomóc złagodzić objawy menopauzy?

Od jakiegoś czasu zmagam się z uderzeniami gorąca i innymi przykrymi objawami menopauzy. Powodują u mnie ogromny dyskomfort. Czy są jakieś pokarmy które pomogą poczuć mi się lepiej?

Dieta łagodząca objawy menopauzy 

Dieta - MenopauzaOdpowiedź: Pierwszym krokiem do tego by czuć się dobrze jest odpowiednio skomponowana dieta bogata w warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste, niskotłuszczowe produkty mleczne, chude mięso, orzechy i nasiona, drób oraz ryby. Warto zrezygnować z dodatkowych kalorii, z jadłospisu wyeliminować niezdrowe produkty takie jak cukry proste, tłuszcze nasycone oraz tłuszcze typu trans.

Robiąc podstawowe zmiany w jadłospisie można poczuć się lepiej a wprowadzenie do diety odpowiednich produktów oraz przemyślana suplementacja pozwolą złagodzić objawy menopauzy, a po jej zakończeniu pozwolą zachować zdrowe kości w mniejszym stopniu podatne na osteoporozę.

Soja

Wiele kobiet uważa, że roślinne estrogeny (izoflawonoidy) izolowane z soi pomagają zredukować objawy uderzenia gorąca. Jednak czy powinno się stosować suplementy sojowe lub włączać ją do diety?

Choć wydaje się, że uderzenia gorąca występują rzadziej  u kobiet zamieszkujących obszary na których spożycie soi jest większe, badania kliniczne nad suplementami zawierającymi izoflawonoidy pochodzące z soi są niejednoznaczne. Wiele z tych badań wykazało, że efekt tych związków porównywalny z efektem placebo.

Soja jako produkt jest bardzo dobrym źródłem białek i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3, które wykazują dobroczynny wpływ na mięsień sercowy a niektóre badania wykazały nawet, że tłuszcze te mogą łagodzić objawy uderzeń gorąca występujących podczas menopauzy. Jeśli zdecydujesz się włączyć soję do jadłospisu możesz odczuć większe korzyści niż w przypadku brania suplementów pochodzących z soi. Spróbuj pysznego napoju sojowego, przekąsek lub użyj serka tofu do dań i sałatek.

Witamina E

Badania naukowe są podzielone co do efektywności witaminy E w redukowaniu uderzeń gorąca u kobiet przechodzących menopauzę, jednakże wpływ tej witaminy na zdrowie jest bezsporny.  Duże ilości witaminy E są dostarczane przy prowadzeniu zróżnicowanej, dobrze zbilansowanej diety – znajdziemy ją w orzechach, kiełkach pszenicy, nasionach, oliwkach, kukurydzy i szparagach.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny Omega-3

Najlepszym źródłem tych prozdrowotnych kwasów tłuszczowych są tłuste ryby morskie jak łosoś, tuńczyk czy makrela. Orzechy włoskie, olej rzepakowy, soja, siemię lniane oraz jaja wzbogacane w kwasy omega są również niezastąpionymi źródłami tych związków. Dlaczego nasz organizm potrzebuje nienasyconych kwasów tłuszczowych? Te z rodziny omega-3 są ważne ze względu na wspomaganie układu sercowo naczyniowego, ich regularne spożywanie może zwolnić tempo ograniczenia procesów poznawczych postępujących wraz z wiekiem.  Jedno z badań przeprowadzonych na soi wykazało, że jej spożywanie, a właściwie kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3 w niej zawartych, może pomóc zredukować uderzenia gorąca u kobiet przechodzących menopauzę.

Unikanie czynników wyzwalających uderzenia gorąca

Niektóre pokarmy zawierające kofeinę, przyprawy i alkohol mogą nasilać objawy związane z uderzeniami gorąca. Spróbuj kawy bezkofeinowej, ogranicz pieprz oraz alkohol i przekonaj się czy nastąpiła poprawa.

Błonnik

Dieta bogata w błonnik wspomaga pracę układu trawiennego, wspomaga serce i może zmniejszyć nieprzyjemne objawy związane z uderzeniami gorąca. Upewnij się, czytając etykiety produktów, że kupujesz pełnoziarniste pieczywo i płatki. Zwróć uwagę czy w twoim dziennym menu znajduje się zalecanych 5 porcji warzyw i owoców gdyż są one rewelacyjnym źródłem witamin, składników mineralnych oraz bioflawonoidów, które poprawią zdrowie i samopoczucie.

Wapń

Organizm potrzebuje wapnia dla zachowania zdrowych kości. Codziennie spożywaj 3 porcje produktów mlecznych o zredukowanej zawartości tłuszczu. Dorzuć 1/8 szklanki startego żółtego sera do sałatki lub rozsmakuj się w jogurcie naturalnym z dodatkiem świeżych owoców lub orzechów. Ciemnoliściaste warzywa są również doskonałym źródłem wapnia.

Suplementy diety

Prowadzenie zbilansowanej, urozmaiconej diety jest najlepszym sposobem dostarczania organizmowi witamin i składników mineralnych zgodnie z jego zapotrzebowaniem niekiedy stosowanie suplementów diety może być również korzystne. Przy zakupie preparatu należy zawsze kierować się zaleceniami na dołączonej ulotce chyba, że wcześniej porozumieliśmy się z lekarzem,. Pomóc może również specjalista z zakresu żywienia człowieka lub dietetyk. Najważniejsze suplementy to:

  • Wapń jest składnikiem niezbędnym dla mocnych kości
  • Witamina D pozwala na wbudowanie wapnia
  • Witamina E może ale nie musi pomóc na zładodzenie uderzeń gorąca jednak należy być ostrożnym przy jej stosowaniu i nie przekraczać dawki 400 IU na dzień
  • Przeparaty zawierające kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3 są odpowiednie dla kobiet które prowadzą dietę ubogą w te związki.

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Redaktor Dietetycy.org.pl

  • Ja mojej mamie kupiłam Menopauzin bo strasznie długo szukała czegoś dobrego a męczyły ja i napady gorąca i była tak drażliwa,że można było oszaleć z nią.Teraz na szczęście już wszystko ustało.

Loading...
Udostępnienia