Dieta roślinna zmniejsza ryzyko chorób serca — metaanaliza blisko 100 badań

dieta roślinna choroby serca

Choroby serca powodują, że każdego roku umierają miliony osób na całym świecie. Naukowcy z Uniwersytetu w Neapolu dokonali metaanalizy niemal 100 badań naukowych. Wszystko, aby ocenić związek między ryzykiem chorób serca a nawykami żywieniowymi. Okazuje się, że dieta oparta głównie na roślinach wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem wystąpienia chorób serca.

Przebieg i wyniki badania

Naukowcy z Neapolu skupili się na określonych kategoriach żywności. Były to: czerwone mięso, drób, ryby, jajka, nabiał, orzechy i zboża. Badacze sugerują, że ograniczenie masła i czerwonego mięsa na rzecz zielonych warzyw liściastych, pomidorów i oliwy z oliwek może chronić serce.

Produkty pochodzenia zwierzęcego

Badanie wykazało wyraźny związek między rozwojem chorób serca a dietą bogatą w przetworzone mięso. Produkty, takie jak kiełbasa, salami czy bekon powinniśmy spożywać okazjonalnie.

Czerwone mięso również wiąże się ze zwiększonym ryzykiem chorób serca, natomiast. Ryzyko to jest mniej wyraźne niż w przypadku mięsa przetworzonego. Naukowcy sugerują jednak, że zamiana czerwonego mięsa na inne źródła białka może przynieść wiele korzyści, jeśli chodzi o zdrowie serca.

Badanie wykazało, że masło nie jest bezpośrednio związane z wystąpieniem chorób serca. Jednak produkt ten zawiera liczne rodzaje tłuszczu, które mogą wiązać się z wyższym ryzykiem zachorowań. Naukowcy odkryli, że zastąpienie masła oliwą z oliwek może zmniejszać to ryzyko. Po przestudiowaniu badań dotyczących ryb i drobiu, badacze z Neapolu wykazali, iż włączenie takich produktów zwierzęcych do diety, nie będzie powodowało ryzyka jak wcześniej opisane produkty.

Warzywa i owoce

Spożywanie co najmniej dwóch porcji warzyw każdego dnia wiązało się ze zmniejszeniem ryzyka zgonu spowodowanego chorobami serca, aż o 34%. Najkorzystniejsze dla zdrowia okazały się warzywa liściaste oraz pomidory. Owoce także dobrze wpływają na nasze serce. Rodzaj owoców nie jest ważny, jednak najlepszym wyborem będą te zawierające duże ilości błonnika i składników mineralnych. Wśród nich wyróżnić możemy jabłka, owoce jagodowe lub cytrusy.

Zobacz również
wegańskie danie

Wnioski

Ograniczenie czerwonego mięsa oraz jego przetworów może okazać się zbawienne dla naszego zdrowia. Jako źródło białka wykorzystać możemy ryby lub drób, które nie niosą za sobą takiego ryzyka. Warto także sięgać po duże ilości warzyw i owoców. Są one w stanie znacznie przyczynić się do zmniejszenia ryzyka chorób serca.

Źródło:

Landsverk, G. A plant-based diet rich in olive oil and tomatoes lowers the risk of heart disease, study finds. Pobrane z: https://www.insider.com/diet-rich-in-plants-low-meat-oil-prevents-heart-disease-2021-8 (13.08.2021)