Dlaczego warto jeść owoce cytrusowe

Jedz więcej owoców cytrusowych

Powód numer 1: pomarańcze są świetnym źródłem witaminy C.

Cytrusy zawierają witaminy, składniki mineralne, aktywne naturalne związki chemiczne oraz są dobrym źródłem błonnika. Cytryny, limonki jak i grejpfruty są bardzo niskokaloryczne. Pomarańcze , tangelo (mieszaniec mandarynki i grejpfruta) i mandarynki mają nieco więcej kalorii ale mimo wszystko nie są bardzo tuczące. Najpopularniejszym cytrusem pozostaje jednak pomarańcza podawana najczęściej w postaci świeżo wyciskanego soku do śniadania.

owoce cytrusowe
Iuliia Sverdlova / 123RF

Dlaczego owoce cytrusowe są wyjątkowe?

Cytrusy różnią się pod względem zawartości kwasów owocowych. Cytryny i limonki są bardzo kwaśne przez co trudno je jeść same. Ważne jest też, aby po wypiciu mocno kwaśnego soku z tych owoców przepłukać usta wodą ze względu na niebezpieczeństwo demineralizacji szkliwa spowodowane niskim pH.  Grejpfruty są mniej kwaśne ale przeważnie podawane są z odrobiną cukru dla złamania goryczki. Pomarańcze, mandarynki oraz tangelo są na tyle słodkie że można je jeść bez żadnych dodatków.

Jak wybierać i przechowywać owoce cytrusowe

Cytrusy powinny być jędrne, a przy wzięciu ich do ręki dość ciężkie. Mogą być swobodnie przechowywane  w temperaturze pokojowej tak długo jak ich skórki są nieuszkodzone. Kiedy zauważymy, że ciągłość skórki jest przerwana  należy włożyć owoc do lodówki.

Pomarańcze nadają się do jedzenia zaraz po obraniu i rozcząstkowaniu, grejpfruty podobnie ale mogą wymagać posłodzenia gdyż dla niektórych osób mogą być nieco za kwaśne. Owoce te można z powodzeniem używać do różnych potraw lub podawać ich soki jako napoje. Przy zakupie gotowych soków owocowych należy zwrócić uwagę na ilość dodanego cukru.

Przeczytaj także na dietetycy.org.pl:  5 kolorów warzyw i owoców

Wartości odżywcze cytrusów

Jedna średniej wielkości pomarańcza zawiera  70 miligramów witaminy C, 39 mikrogramów folianów, 52 miligramów wapnia, 169 mikrogramów luteiny i 3 gramy błonnika. Jedna średniej wielkości pomarańcza dostarcza około 60 kalorii.

Połówka średniego grejpfruta zawiera 178 miligramów potasu, 44 miligramy witaminy C, 1187 jednostek międzynarodowych witaminy A i 1453 mikrogramów likopenu. Przy łącznej zawartości 41 kalorii i 1,4 gramach błonnika.

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Dr Justyna Bylinowska

Redaktor naczelna i twórca portalu Dietetycy.org.pl.Doświadczony wykładowca akademicki i szkoleniowiec. Autor licznych artykułów w prasie branżowej oraz naukowej. Udziela wypowiedzi eksperckich w mediach.redakcja@dietetycy.org.pl