Jak kupować jedzenie?

Żywnościowa biblia smart shoppingu dietetycy.org.pl

koszyk zakupowyKupuje jedzenie każdy z nas, nie każdy jednak robi to w ten sam sposób. Często stojąc przy kasie taksujemy wzrokiem koszyki innych osób, patrząc co kupują. Chociaż każdemu wydaje się, że kupuje mądrze, to większość z nas kieruje się przyzwyczajeniami wyniesionymi z domu albo wygodą podczas zakupów. 

Czasami błędem jest kierowanie się tylko i wyłącznie tylko jednym kryterium zakupów – jak na przykład tylko jakość – bądź przeciwnie – tylko cena. Inteligentny kupujący zwraca uwagę na pewne niuanse, które po przyswojeniu ich sobie – są naprawdę łatwe w użyciu codziennym i sprawiają, że żywnościowe zakupy będą udane i niekoniecznie droższe.

Sztuka czytania etykiet

Bardzo istotne jest to, co znajdziemy na każdym opakowaniu jedzenia – czyli etykieta. Wymogi prawne sprawiają, że producenci żywności muszą skrupulatnie wypisać każdy z produktów jakie znajdują się w żywności. Są one posegregowane od tych z największym udziałem (pozycja pierwsza) aż do tych z zawartością śladową.

Prawdziwym odstraszaczem dla wielu osób są dodatki E – jednak nie wszystkie są groźne – przeczytaj:

Wciąż nie wszyscy rozróżniają tak istotne definicje jak data przydatności do spożycia:

A co jeśli kupujemy żywność na targu, gdzie takich etykiet nie ma?

Przeczytaj także na dietetycy.org.pl:  „Alternatywne jajko” czyli jak gotować i piec, gdy nie jemy jajek?

Jak kupować zdrowo ale tanio?

Taniość to nie oznaka słabej jakości. Jest możliwe kupowanie jedzenia taniego niewiele gorszego (a czasem lepszego), niż jedzenie drogie. Zasada numer 1 – jedzenie przetworzone jest zwykle mniej zdrowe a droższe. Jakie są inne zasady i gdzie szukać tanich źródeł wartości odżywczych?

Sklepy ekologiczne

Część osób jest zagorzałymi zwolennikami żywności ekologicznej. Chociaż spory naukowców są wciąż żywe w sprawie tego, czy żywność ekologiczna i organiczna pomaga czy też jest tylko i wyłącznie droższa – to warto poznać najważniejsze zasady dotyczące kupna w sklepach ekologicznych:

Jak kupować…

Każdy z rodzajów żywności ma swoje specyficzne haczyki czekające na kupującego. Sprzedawcy o nich wiedzą. Sprawdź czy znasz je również Ty !

CHLEB

Chleby pełnoziarniste, ciemne, fitness, wieloziarniste, zdrowe i pyszne… 1000 gatunków i bardzo bliskie sobie nazwy, które wiele osób przyprawiają o zawrót głowy, kończący się tym, że zwykle kupimy to, co zazwyczaj a nie to co najlepsze i najzdrowsze.

JAJKA

Kupowanie jajek nie jest trudne – pod warunkiem, że przyswoimy sobie drobne zasady symboliki stosowanej na skorupkach jajek oraz wiemy jak znaleźć te najświeższe i najlepsze.

Przeczytaj także na dietetycy.org.pl:  Dietetyku, czy jesteś za wprowadzeniem podatku od cukru w Polsce?

MIĘSA

Mięso mięsu nierówne. Wiadomo – wielu sprzedawców ulepsza wędliny i mięsa w sposób o których dla spokoju wolimy nie myśleć. Ale nie tylko sprzedawcy powinni mieć wyrzuty sumienia – MOM, którego większość ludzi się brzydzi wydaje się wciąż wszechobecne.

PŁATKI ŚNIADANIOWE

Zdrowe płatki śniadaniowe to dobry start na każdy dzień. Czy na pewno? I czy w przypadku każdych płatków? Jak wybrać takie, żeby faktycznie to stwierdzenie było faktem a nie tylko ładnym sloganem reklamowym?

RYBY

“Ryba wpływa na wszystko!”. To wiemy. Ale też bardzo dużo rzeczy wpływa na to, czy ryba będzie faktycznie taka dobra i smaczna jak byśmy chcieli. Wiele osób jest świadomych tego, że ryby warto jeść. Prawda jest taka, że często nie potrafimy ich dobrze wybierać w sklepie…

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Redakcja Dietetycy.org.pl -

Kontakt: redakcja@dietetycy.org.pl

Yes No