Test końcowy: psychodietetyka w odchudzaniu
Results
#1. Czym nie jest ambiwalencja?
B – Ambiwalencja to zauważanie zarówno powodów za, jak i przeciwko zmianie.
#2. Jakie zachowanie specjalisty może zadziałać demotywująco na pacjenta doświadczającego ambiwalencji?
B – Ambiwalencja charakteryzuje się niepewnością wobec zmiany. Doradzanie w takim momencie może spowodować „obronę” – opór pacjenta i skupienie na argumentach przeciwko zmianie.
#3. Który z poniższych nie jest elementem procesu zmiany?
C – Proces zmiany obejmuje prekontemplację, kontemplację, przygotowanie, działanie, utrzymanie i nawrót.
#4. Które zdanie jest fałszywe?
#5. Pytania kartezjańskie mogą przynieść korzyść szczególnie pacjentowi w fazie:
A – W fazie kontemplacji pacjent zastanawia się czy zmiana będzie dla niego korzystna. Pytania kartezjańskie porównują korzyści i straty przed i po zmianie. Wykonania takiego ćwiczenia z pacjentem może pomóc mu zauważyć przeważające korzyści.
#6. Co z poniższych będzie najmniej ważne w pracy z pacjentem po nawrocie?
C – Po nawrocie warto skupić się na zrozumieniu dlaczego on się pojawił, wspierającym podejściu orazodbudowie poczucia własnej skuteczności.
#7. „Stosowałam już setki diet, ale za każdym razem po jakimś czasie zaczynam mieć tego dosyć i odpuszczam.” O czym może świadczyć taki komunikat pacjentki?
C – Wielokrotne podchodzenie do diety świadczy o motywacji i silnej woli. Jeśli pacjentka „po jakimś czasie ma dosyć” prawdopodobnie zakłada sobie cele, które nie są dostosowane do jej zasobów i możliwości.
#8. Co zwiększa motywację pacjenta?
D – Motywacja będzie większa jeśli plan będzie jasno określony i będzie wydawał się możliwy do zrealizowania.
#9. Które ćwiczenie nie zmotywuje pacjenta do zmiany?
B – Motywację może przynieść wypisanie korzyści ze zmiany i strat związanych z brakiem zmiany
#10. Które zdanie opisujące dialog motywujący jest prawdziwe?
A – Ludzie wierzą bardziej w to, co sami wypowiedzą.
#11. Która wypowiedź nie zawiera w sobie języka zmiany?
C – To zdanie nie zawiera chęci zmiany (pragnienia, powodu za zmianą, zdolności, zobowiązania).
#12. Odzwierciedlanie to:
B – Odzwierciedlanie to inaczej parafrazowanie, czyli powtarzanie tego co powiedział pacjent w sposób prosty lub bardziej złożony, aby pogłębić zrozumienie.
#13. Efektem jedzenia emocjonalnego nie jest:
C – Jedzenie może rzeczywiście podnieść poziom serotoniny i dopaminy, tym samym poprawiając nasznastrój, ale jedynie na krótki moment.
#14. Odraczanie gratyfikacji świadczy o:
A – Odraczanie gratyfikacji to umiejętność powstrzymania się od sięgnięcia po nagrodę, w celu otrzymania nagrody w późniejszym czasie. Świadczy o samokontroli.
#15. Co charakteryzuje błędne koło odchudzania?
C – Efekty mogą się pojawić, ale są krótkoterminowe
#16. Jak w praktyce może wyglądać teoria hamowanego łakomstwa?
A – Teoria hamowanego łakomstwa mówi o zaburzeniu samokontroli w jedzeniu u osób odchudzających się.
#17. Cechą apetytu w przeciwieństwie do głodu jest
B – Głód narasta stopniowo, a apetyt pojawia się szybko.
#18. Które z poniższych nie jest objawem kompulsywnego objadania?
A – Zachowania kompensacyjne takie jak wymiotowanie rozpoznajemy w bulimii.
#19. Jedzeniem uważnym nie jest:
C – Rozmowa może być uznawana za dystrakcję
#20. Co z poniższych nie zwiększa szansy na długoterminową zmianę nawyków?
B – Myślenie „wszystko albo nic” nie pozwala nam docenić siebie za wysiłki, które nie są idealne i zwiększa szansę całkowitego porzucenia starań, gdy coś nie wyjdzie według naszego ambitnego planu.