Teraz czytasz
Umiarkowana dieta paleo [RECENZJA]

Umiarkowana dieta paleo [RECENZJA]

umiarkowana dieta paleo
Tytuł: Umiarkowana dieta paleo. Jak jeść i nie zwariować
Autor: Leanne Ely
Rok wydania: 2015
Wydawnictwo: Bukowy Las
Ilość stron: 260

 

umiarkowana dieta paleoSłowo „paleo” jest skrótem słowa paleolit. Był to okres trwający aż 3 miliony lat, w którym nasz gatunek (Homo sapiens) ukształtował się na rozwojowo oraz anatomicznie. Kolejne okresy przynosiły nowe udogodnienia i nowe pożywienie ( hodowla bydła, rozwój rolnictwa…).  Twórcy diety paleo twierdzą jednak, że po dzień dzisiejszy nasz organizm ewolucyjnie jest dalej tym z epoki paleolitu i tym samym nie jest przystosowany do jedzenia współczesnego pożywienia.

W takim razie co się jadało w paleolicie? Nie do końca wiadomo… Wiemy natomiast, że jedli to co udało im się upolować, złowić lub zebrać. Możemy więc wnioskować, że ich dieta składała się w dużej mierze z mięsa, ryb, owoców, warzyw, a także orzechów.

Współczesna dieta paleo składa się głównie z warzyw, owoców, jajek, orzechów, ryb, grzybów oraz mięsa. Nie ma w niej natomiast miejsca na zboża (czyli jest bezglutenowa) cukier, rośliny strączkowe  oraz produkty mleczne (czyli jest bezlaktozowa).

Co zawiera książka

W książce znajduje się dziesięć rozdziałów. Pierwsze pięć opisuje zasady umiarkowanej diety paleo a kolejne stanowią inspirację do kulinarnych wyzwań. W poradniku znajduje się aż 125 przepisów na dania bez glutenu i laktozy, co zawsze będzie podnosić atrakcyjność takiej książki. Dlaczego autorka nazywa swoją dietę umiarkowaną?  Ponieważ uważa, że każda osoba, która hołduje tej diecie może wprowadzać małe modyfikacje do swojej diety jaskiniowca ( jednak z zachowaniem najważniejszych zasad diety paleo).

Podstawowe zasady umiarkowanej diety paleo

  1. Unikaj produktów mlecznych (przynajmniej przez większość czasu)
  2. Nie spożywaj glutenu (ryż i owies też nie jest wskazany ze względu na obecność związków antyodżywczych)
  3. Wyeliminuj z diety rośliny strączkowe (zawierają dużo lektyn- białek, które wywołują stan zapalny organizmu i przyczyniają się do syndromu nieszczelnego jelita)
  4. Zrezygnuj z tradycyjnych ziemniaków na rzecz fioletowych (autorka twierdzi, że zwykłe ziemniaki poza ogromną wartością węglowodanów nie mają w składzie nic dobrego…)
  5. Jedz warzywa (głównie te zielone, które zawierają najwięcej dobroczynnych składników)

Zobacz również
depresja. jedzenie które leczy

Moja opinia

Nie jestem zwolenniczką diety paleo. Wcale nie uważam, że ziemniaki są bezwartościowe a rośliny strączkowe czy gluten są największym złem tego świata. Jaja i mięso pochodzące od zwierząt z wolnego wybiegu oczywiście byłyby lepszą opcją, ale na dłuższą metę jest to bardzo kosztowne rozwiązanie, na które stać realnie niewielu z nas.  Wyeliminowanie glutenu  i nabiału ma sens u osób z Hashimoto (autorka dlatego przeszła na dietę paleo), ale tylko w potwierdzonych badaniami przypadkach. Często eliminowanie kolejno całych  grup produktów prowadzi do zaburzeń odżywiania, np. ortoreksji. Nie możemy patrzeć na jedzenie zero-jedynkowo. Płatki owsiane wg. autorki są niezdrowe, ze względu na zawarty w nich kwas fitynowy. Zawierają jednak mnóstwo błonnika, który świetnie pozwala utrzymać poziom glikemii. Dieta musi być przede wszystkim urozmaicona. Pamiętajmy o tym.

5/5 (3)

Proszę oceń

Scroll To Top