fbpx

Badani mężczyźni i kobiety z wysokim ciśnieniem krwi zmniejszyli zapotrzebowanie na leki hipotensyjne w ciągu 16 tygodni po dokonaniu zmian w stylu życia, zgodnie z badaniem zaprezentowanym podczas Joint Hypertension 2018 Scientific Session Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego (ang. American Heart Association, AHA), czyli dorocznej konferencji poświęconej ostatnim postępom w badaniach nad nadciśnieniem tętniczym.

Krok pierwszy: zmiana stylu życia

Zmiany stylu życia są pierwszym krokiem w kierunku obniżenia ciśnienia tętniczego zgodnie z wytycznymi American College of Cardiology/American Heart Association z 2017 roku.

Zdrowe jedzenie, regularne ćwiczenia

Modyfikacje stylu życia, w tym zdrowsze odżywianie się i regularne ćwiczenia fizyczne, mogą znacznie zmniejszyć potrzebę przyjmowania leków, szczególnie w przypadku osób, u których wartości ciśnienia krwi mieszczą się w zakresie od 130 do 160 mmHg ciśnienia skurczowego (SBP) oraz od 80 do 99 mmHg ciśnienia rozkurczowego (DBP)”, jak donosi autor badania Alan Hinderliter z University of North Carolina w Chapel Hill (Stany Zjednoczone).

Wyniki badania

                Naukowcy przebadali 129 mężczyzn i kobiet z nadwagą lub otyłością w wieku od 40 do 80 lat, którzy mieli wysokie ciśnienie krwi. Wartości ciśnienia tętniczego u pacjentów wynosiły 130-160/80-99 mmHg, ale nie przyjmowali oni leków hipotensyjnych w czasie. Ponad połowa z nich była kandydatami do terapii tymi lekami na początku próby, zgodnie z ostatnimi wytycznymi.

Badacze losowo przydzielili każdego pacjenta do jednej z trzech 16-tygodniowych interwencji. Uczestnicy pierwszej grupy zmienili swoje nawyki żywieniowe i wzięli udział w programie kontroli masy ciała, który obejmował poradnictwo behawioralne i nadzorowane ćwiczenia fizyczne trzy razy w tygodniu. Stosowano dietę DASH.

Dieta DASH to sposób odżywienia bazujący na dużym spożyciu m.in. warzyw, owoców, niskotłuszczowych produktów mlecznych, pełnoziarnistych produktów zbożowych, natomiast zakłada niską podaż czerwonego mięsa, soli i słodyczy. Uczestnicy drugiej grupy zmienili jedynie dietę, przyjmując zasady diety DASH przy kontroli dietetyka. Trzecia grupa nie wprowadziła żadnych zmian co do aktywności fizycznej i nawyków żywieniowych.

Naukowcy odkryli, że:

  •  osoby odżywiające się według diety DASH i biorące udział w programie kontroli masy ciała schudły średnio około 8,6 kg i obniżyły ciśnienie krwi o średnio 16 mmHg SBP i 10 mmHg DBP po upływie 16 tygodni,
  • u osób przestrzegających jedynie planu żywieniowego DASH zauważono obniżenie średnio o 11 mmHg SBP i 8 mmHg DBP,
  • pacjenci, którzy nie zmienili swoich nawyków żywieniowych oraz aktywności fizycznej, doświadczyli minimalnego spadku ciśnienia krwi o średnio 3 mmHg SBP oraz  4 mmHg DBP.
  • do końca badania tylko 15% osób, które zmieniły zarówno dietę, jak i nawyki co do aktywności fizycznej, wymagało stosowania leków przeciwnadciśnieniowych zgodnie z wytycznymi AHA/ACC z 2017 r., w porównaniu do 23% w grupie, która zmieniła tylko sposób odżywienia się. Jednak nie zauważano zmian w zapotrzebowaniu na leki wśród osób z grupy trzeciej – prawie 50% nadal spełniało kryteria konieczności prowadzenia farmakoterapii.

Podsumowanie

Badacze podejrzewają, że ​​modyfikacje stylu życia byłyby równie pomocne dla osób z podwyższonym ryzykiem występowania chorób sercowo-naczyniowych i pacjentów leczonych z powodu nadciśnienia tętniczego, jednak to wymaga potwierdzenia w przyszłych badaniach.

Źródło: https://www.sciencedaily.com/releases/2018/09/180909103056.htm

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Małgorzata Wilkowska

Absolwentka WSR w Warszawie na kierunku dietetyka. Zainteresowania: psychodietetyka, dietetyka kliniczna, dietetyka pediatryczna oraz edukacja żywieniowa.

Yes No