Banan a potas. Jakie korzyści płyną z tego składnika?

Avatar photo
banan potas

Ten owoc jest korzystny w diecie każdego! Sprawdź, jak wpływa na mózg:

Przez niektórych banany, bo o nich mowa traktowane są jako owoce, których należy unikać, zwłaszcza będąc diecie. Nic bardziej mylnego, ponieważ korzyści, wynikających z ich spożywania jest bardzo dużo.

Korzyści z występowania potasu w bananach

Banany są zasobne w potas, to fakt. Natomiast kiedy dieta jest niskosodowa i wysokopotasowa w sposób naturalny potrafi nas wyprowadzić z wielu jednostek chorobowych. Wszystko z uwagi na występowanie w tych owocach witamin z grupy B oraz ich połączenia z konwertowanym do serotoniny tryptofanem. Serotonina to tzw. hormon szczęścia. Jego obecność poprawia nam nastrój oraz wpływa pozytywnie na samopoczucie.

Wpływ na neurony mózgowe

Pozytywny wpływ potasu na neurony mózgowe naukowcy już dowiedli w postaci wyników długoletnich badań w tym zakresie. Występuje pomiędzy nimi bardzo bliska relacja. Niestety, brak potasu w diecie prowadzi do zamglenia mózgu, zaburzeń poznawczych, problemów z pamięcią oraz innych chorób neurodegeneracyjnych jak demencja czy Alzheimer.

Jednym z badań, których wyniki przytoczę w swoim artykule jest badanie opublikowane w Journal of Neuroscience Letters w 2013, które dotyczyło wpływu suplementacji potasu na poziom wolnych rodników występujących w mózgu. Wyniki tego badania jednoznacznie potwierdziły, że już po dwudziestu dniach stosowania suplementacji potasem, znacznie obniżył się poziom szkodliwych wolnych rodników, w konsekwencji czego zmniejszyła się ilość uszkodzeń oksydacyjnych, które obserwowano wcześniej u osób badanych.

Zdrowy układ krwionośny

Korzyści płynące z zawartości potasu w bananach to nie koniec listy zalet tego owocu. Badanie z 2022 roku wśród kobiet wskazało, że spożycie produktów bogatych w potas niwelować ryzyko, jakie ciągnie za sobą nadmierne spożycie soli w diecie. Wyniki badania opublikowano w European Society of Cardiology [1] – przyp. redakcji

Zobacz również
potas

Wpływ bananów na układ pokarmowy

Potas to nie wszystko. Występowanie w diecie bananów, pozytywnie wpływa na nasze jelita. Należy jednak zaznaczyć, że duże znaczenie ma stopień dojrzałości tych owoców. Zatem im bardziej dojrzałe, tym więcej korzyści czerpiemy z ich spożywania.

To, że jelita są nazywane drugim mózgiem i należy o nie szczególnie dbać, wiadomo od dawna, ponieważ od tego, w jakim są stanie, zależy nasze samopoczucie. Wiąże się to również z regularnym wypróżnianiem, co w naturalny sposób banany wspierają, dzięki zawartości bananowego błonnika. Dodatkowo w sytuacji odwrotnej, czyli w momencie występowania biegunki, banan przywraca prawidłową pracę jelit. Bananowy błonnik reguluje procesy zachodzące w naszych jelitach, z czym pacjenci w starszym wieku często sygnalizują problem. Dlatego banany, muszą znaleźć się w menu każdego, kto ma z tym problem.

Podsumowanie

Spożywając banany czy pomidory dostarczamy sobie tego minerału w naturalnej postaci. Trudno jest go przedawkować, jeśli dostarczamy go z pożywienia. Banany są świetnym jego źródłem i pamiętajmy o nich w diecie.

Bibliografia:

  1. Rosa D Wouda, S Matthijs Boekholdt, Kay Tee Khaw, Nicholas J Wareham, Martin H de Borst, Ewout J Hoorn, Joris I Rotmans, Liffert Vogt. Sex-specific associations between potassium intake, blood pressure, and cardiovascular outcomes: the EPIC-Norfolk study. European Heart Journal, 2022
  • Data pierwotnej publikacji: 1.05.2016
  • Data ostatniej aktualizacji o wyniki badań: 24.07.2022