5/5 (1)

Fasola mung zwana również fasolą złotą to gatunek rośliny z rodziny bobowatych. Pochodzi z Indii, jest jednoroczną rośliną dorastającą do 120cm wysokości. Uprawiana jest w Azji Południowej, Malezji i Chinach.

Mimo iż w nazwie produktu znajduje się słowo „złota”, fasola mung to drobne, zielone kuleczki. Nasiona są jadalne i często stosowane w kuchni azjatyckiej. W krajach zachodnich powoli zyskują popularność ze względu na swoje niezwykłe właściwości. Coraz częściej możemy też spotkać kiełki fasoli mung, które m.in. są bogatym źródłem witaminy K, wpływającej na zmniejszenie występowania takich dolegliwości jak krwotoki z nosa czy pękające naczynka.

Ciekawostką jest, iż w krajach Dalekiego Wschodu popularnością cieszy się makaron z fasoli mung, który po obróbce termicznej przybiera przeźroczysty kolor. Makaron taki zwany jest sojowym.

fasola mung nasiona
© SakSa / shutterstock

Wartości odżywcze

Fasola mung jest bogatym źródłem łatwo przyswajalnego białka. Jest to idealna roślina dla wegetarian czy wegan, z której można przygotować wiele pysznych i wartościowych potraw np. burgery. Mięsożercy również nie powinni przejść obok niej obojętnie, gdyż jako wartościowe źródło białka ubogie w tłuszcz, jest doskonałym zamiennikiem mięsa w codziennej diecie. Ponadto złota fasolka jest bogatym źródłem błonnika (100 g gotowanej bez soli fasolki zaspokaja 61 % dziennego zapotrzebowania),  żelaza, witaminy B9 , manganu i magnezu. Zawiera też szereg innych witamin i składników mineralnych. W jej skład wchodzą też związki o działaniu antyoksydacyjnym i przeciwzapalnym.

Działanie prozdrowotne

Najpopularniejsze substancje obecne w fasoli mung o korzystnym działaniu prozdrowotnym to vitexin i izovitexin, które często wykorzystywane są w chińskiej medycynie. Substancje te, według badań, wykazują działanie przeciwutleniające, przeciwzapalne, przeciwbólowe i neuroprotekcyjne.

Jakby tego było mało, fasola mung cechuje się niskim indeksem glikemicznym, dlatego też będzie idealnym składnikiem diety diabetyków. Ponadto, ze względu na wysoką zawartość kwasu foliowego, magnezu i manganu jest świetnym elementem jadłospisu kobiet ciężarnych.

Fasola mung korzystnie wpływa na układ nerwowy- łagodzi napięcie i stres. Fitoestrogeny zawarte w nasionach opóźniają procesy starzenia się skóry. Dodatkowo jako produkt niskoenergetyczny lecz zapewniający sytość, pomaga w redukcji masy ciała.

mung deska
© Lucky_elephant / shutterstock

Naukowcy sugerują, iż fasola mung może mieć korzystny wpływ na zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka piersi. Ponadto zmniejsza ryzyko osteoporozy. Stwierdzono także, iż fasola mung ma właściwości chroniące wątrobę oraz obniża poziom cholesterolu we krwi, co potwierdziły badania.

Bibliografia:

  1. https://ulicaekologiczna.pl/kuchnia/jedzenie-ktore-leczy-cz-9-fasola-mung
  2. „Mung bean: technological and nutritional potential.” PK Dahiya i inn., 2015
  3. „Cholesterol-Lowering and Liver-Protective Effects of Cooked and Germinated Mung Beans (Vignaradiata L.).” LAR Lopes, 2018
  4. „Antioxidant and antidiabetic activities of black mung bean (Vigna radiata L.)” Y. Yao, 2013
  5. „A review on the pharmacological effects of vitexin and isovitexin.”M. He i Inn., 2016

Proszę oceń

O autorze

Natalia Plewa

Absolwentka dietetyki na AWF w Poznaniu. Obecnie kontynuuje naukę na studiach magisterskich. Szczególnie interesuję się żywieniem kobiet w okresie ciąży i laktacji, a także psychodietetyką i dietami wege