Spanie dłużej każdej nocy to prosta metoda, która może pomóc w zmniejszeniu spożycia słodkich pokarmów i doprowadzić do utrzymywania ogólnie zdrowszej diety, wynika z badania King’s College London. Takie doniesienia opublikowano w  „American Journal ofClinical Nutrition”.  Długość i jakość snu jest modyfikowalnym czynnikiem ryzyka dla różnych schorzeń, w tym otyłości i chorób układu krążenia oraz chorób metabolicznych. Istnieją dane, które sugerują, że ponad jedna trzecia dorosłych w Wielkiej Brytanii nie śpi wystarczająco długo.

Charakterystyka badania:

Randomizowana kontrolowana próba, przeprowadzona przez zespół badawczy, dotyczyła możliwości wydłużenia godzin snu u dorosłych, którzy zwykle spali mniej niż zalecane minimum dla dorosłych – siedem godzin.  Oprócz tego naukowcy przeprowadzili pilotażowe badanie, w którym oceniano wpływ wydłużenia godzin snu na przyjmowanie składników odżywczych. Okazało się, że wydłużenie czasu snu spowodowało zmniejszenie spożycia monosacharydów o 10 g w porównaniu do poziomów wyjściowych. Naukowcy zauważyli również tendencje do zmniejszania spożycia węglowodanów ogółem.

Fakt, że przedłużanie snu prowadzi do zmniejszenia spożycia monosacharydów, a więc cukrów, które są dodawane do żywności przez producentów lub podczas przygotowania posiłków w domu,  a także cukrów prostych w zawartych miodzie, syropach i sokach owocowych, sugerują, że prosta zmiana stylu życia może pomóc ludziom stosować zdrowszą dietę.

21 uczestników zostało przydzielonych do grupy, której wydłużono czasu snu nawet o  1,5 godziny na dobę. 21 uczestników grupy kontrolnej nie zmieniło swoich nawyków dotyczących snu. Każdy uczestnik grupy wydłużania czasu snu otrzymał listę z minimum czterema odpowiednimi zachowaniami higieny snu, które zostały dostosowane do ich stylu życia, takie jak unikanie kofeiny przed odpoczynkiem nocnym, wprowadzenie metod relaksacyjnych, (np.  odprężająca kąpiel przed snem) i spożywanie posiłku na odpowiednią ilość godzin przed snem oraz zalecany czas snu.

Przeczytaj także na dietetycy.org.pl:  Problemy żołądkowo-­jelitowe u sportowców

Przez siedem kolejnych dni badani wypełniali zalecenia. Naukowcy przeprowadzili również analizę dzienniczków żywieniowych badanych. Wykorzystano także czujniki ruchu, które mierzyły czas jaki uczestnicy eksperymentu spędzili zasypiając, a jaki śpiąc.

Wyniki badania:

86% osób, które otrzymały poradę dotyczącą snu, wydłużyło czas spędzany w łóżku i zwiększyło o połowę czas snu (o 52-90 minut). Trzech uczestników osiągnęło tygodniową średnią zalecanych siedmiu do dziewięciu godzin snu. Nie wykazano istotnych różnic w grupie kontrolnej. Dane sugerują jednak, że wydłużony czas snu mógł być gorszej jakości niż u grupy kontrolnej i tym samym naukowcy uważają, że może być wymagany okres dostosowania do nowych nawyków.

Wyniki sugerują również, że wydłużenie czasu spoczynku nocnego o godzinę lub dłużej może prowadzić do zdrowszych wyborów żywieniowych. To jeszcze bardziej wzmacnia związek pomiędzy krótkotrwałym snem a gorszymi jakościowo nawykami żywieniowymi, które już zaobserwowano w poprzednich badaniach.

Naukowcy mają nadzieję zbadać to odkrycie w dalszych eksperymentach długoterminowych badających spożycie składników odżywczych i dalsze przestrzeganie zachowań związanych z wydłużaniem snu bardziej szczegółowo, szczególnie w populacjach zagrożonych otyłością lub występowaniem chorób sercowo-naczyniowych.

Źródło: Haya K Al Khatib et al. Sleep extension is a feasible lifestyle intervention in free-living adults who are habitually short sleepers: a potential strategy for decreasing intake of free sugars? A randomized controlled pilot study. American Journal of Clinical Nutrition, 2018. / https://www.medicalnewstoday.com/articles/320566.php

 

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Małgorzata Wilkowska

Absolwentka WSR w Warszawie na kierunku dietetyka, obecnie kontynuuje naukę na studiach magisterskich na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku. Zainteresowania: psychodietetyka, dietetyka kliniczna, dietetyka pediatryczna oraz edukacja żywieniowa.

Yes No