Arbuz – Właściwości

arbuzJeden duży arbuz (waga ok. 4,5 kilograma) – pokrywa 6-krotnie zapotrzebowanie dzienne w witaminę C, pięciokrotnie w witaminę A. Taka dawka rozwiąże także kwestię dziennego zapotrzebowania na węglowodany oraz takich składników jak witamina B6, magnez i potas. To także świetne źródło błonnika i żelaza, zawiera również m.in. wapń. Z kalorycznością troszkę gorzej – bo taka dawka tego pysznego owocu to już ponad 1300 kcal (w przeliczeniu na 100 gram to ledwie 30 kcal – dla porównania pomarańcza w 100 gramach ma 47 kcal). Robi wrażenie? Choć nie namawiamy do pochłaniania takich gigantycznych ilości tego owocu – to dzisiaj kilka słów na temat arbuzów !

O [ch]arbuzie i Chinach

Dzisiaj większość arbuzów na świecie pochodzi z Chin, które dominują światową produkcję. Angielska nazwa tego owocu watermelon, najlepiej i najprościej go charakteryzuje – to specyficzny melon, którego masa w ponad 90% przypada na wodę. Stąd jest niezastąpiony w upalne dni, świetnie zastępując napoje chłodzące. W Polsce nazwa jest nieco odmienna i wiąże się z tureckim słowem charbuz – to z tym krajem niegdyś Polakom głównie kojarzyły się arbuzy. Obecnie Turcja jest trzecim producentem tego owocu na świecie i szczęśliwych urlopowiczów, którzy ją odwiedzą czekają tam pyszne, świeże (o wiele bardziej sycące pragnienie) arbuzy, wieńczące udane plażowanie.

Arbuz – na zdrowie !

Czym poza dużą zawartością wody różni się arbuz od pozostałych owoców dostępnych w naszych sklepach? To duże ilości karotenoidów, likopenu (arbuz z czerwonym miąższem – to jedno z najlepszych źródeł tego składnika) oraz cytruliny (pochodna ornityny po raz pierwszy wyizolowana właśnie z tego owocu).

Ta charakterystyczna zawartość arbuza sprawia, że ma on lekkie właściwości moczopędne oraz zwalczające nadciśnienie. Dzięki zawartości antyoksydantów pomaga chronić także przed szeregiem innych poważnych schorzeń.

Nie tylko miąższ…

Chociaż zazwyczaj Polacy zjadają tylko miąższ tego owocu, odrzucając skórki – to wiele osób (na przykład wspomniani Chińczycy) chętnie je wykorzystują do dań. Tak jak reszta owocu posiadają cenne właściwości odżywcze, w niektórych gatunkach arbuzów to właśnie ta strefa owocu jest szczególnie korzystna dla zdrowia.

Sięgnij po zdrowie – który arbuz najzdrowszy?

Jeśli zależy nam na dużej zawartości antyoksydantów, likopenu to ważne jest abyśmy wybierali owoce jak najbardziej dojrzałe. Czym bardziej miąższ arbuza nabiera czerwieni, tym więcej jest w nim tych zbawiennych dla zdrowia składników.

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Kontakt: redakcja@dietetycy.org.pl

Loading...
Udostępnienia