Bataty – właściwości

Bataty (inaczej słodkie ziemniaki) to pomarańczowe bulwy pochodzące z Ameryki Południowej i Środkowej. Prawdopodobnie uprawiono je tam już 10 000 tysięcy lat temu, do Europy trafiły dzięki wyprawom Krzysztofa Kolumba w 1492 roku.

Bulwy batata są długie i mają charakterystyczny stożkowy kształt; kolor korzenia zależnie od odmiany waha się od kremowego (Hannah Yams), pomarańczowego (Jewel Yams), czerwonego (Garnet Yams) po fioletowy (Japanese Yams i Purple Yams).

Wyróżnia się 2 rodzaje batatów: słodkie i gorzkie. Jak łatwo się domyślić, słodka odmiana jest smaczniejsza, natomiast gorzka poprzez zawarte w sobie substancje jest trująca. Słodkie ziemniaki są bardzo wszechstronnym produktem, mogą być podawane na słodko (ciasto ze słodkich ziemniaków) oraz na słono (dodawane do lecz, gulaszów).

Wartość odżywcza batatów

Słodkie ziemniaki są bogate w węglowodany złożone i błonnik. Poza tym są bogactwem wielu witamin i mikroelementów, takich jak antyoksydacyjna witamina A. Słodki ziemniak ma naturalnie wysoką zawartość związków prozdrowotnych, takich jak beta-karoteny czy antocyjany.

Tak prezentuje się porównawcza wartość odżywcza batata i ziemniaka w 100 g produktu (dane wg USDA National Nutrient Database):

ziemniaki vs bataty

Różnice w składzie są niewielkie, słodkie ziemniaki przeważają zawartością witaminy A, co jest wiązane z wysoką zawartością wspomnianego wyżej prekursora witaminy A (beta-karotenu). Odwrotną sytuację mamy w przypadku witaminy C (w Polsce ze względu na duże spożycie ziemniaków, są one jednym z głównych źródeł witaminy C w spożyciu rocznym, pomimo tego, że zawartość tej witaminy w ziemniakach nie jest zaskakująco wysoka).

Bataty zawierają również dużą ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych, idealne więc będą dla osób z miażdżycą, nadciśnieniem czy otyłością. Jest to również dobry produkt urozmaicający dietę cukrzyków (IG=44).

Zostaw swoją opinię:

Loading...
Udostępnienia