ZarzÄ…dzanie i budowanie marki w prywatnym gabinecie dietetycznym
Na polskim rynku usług zdrowotnych poradnictwo dietetyczne w ostatnich latach intensywnie się rozwija. Liczba placówek oferujących poradnictwo dietetyczno-żywieniowe i leczenie chorób dietozależnych jest bardzo duża. Powoduje to zwiększenie konkurencyjności między specjalistami i zarazem podnoszenie jakości ich usług.
W większości przypadków gabinet dietetyczny jest prowadzony na naszym rynku w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. Do dnia dzisiejszego nie posiadamy skutecznej regulacji prawnej zawodu dietetyka. Sytuacja ta jest sprzyjająca dla osób nie posiadających odpowiedniego wykształcenia. Jednak nie zwalnia to nikogo z odpowiedzialności za zdrowie i życie pacjentów, którym świadczymy swoje usługi. Do rejestracji gabinetu dietetycznego potrzebujemy jedynie dowód osobisty. W najbliższym nam Urzędzie Miasta uzyskujemy wpis do Centralnej Ewidencji Gospodarczej, uzyskując numer NIP i Regon. Po odpowiednim wyposażaniu naszej placówki w sprzęt diagnostyczny możemy rozpocząć działalność.
Budowanie własnej marki zaczynamy od nadania naszej placówce odpowiedniej nazwy. Najlepiej jeśli będzie ona fantazyjna, co uchroni nas przed duplikatem ze strony innego przedsiębiorcy. Jeśli chcemy ją zarejestrować niezbędne jest to aby nazwa i logo naszego gabinetu była niepowtarzalna. Dla porównania nazwa gabinetu „Dietoterapia” lub „Zielone jabłko” nie są możliwe do zarejestrowania w Urzędzie Patentowym, ponieważ nie są nazwami własnymi.
Ważne jest także to, abyśmy byli specjalistami w konkretnej dziedzinie. Gabinety dietetyczne, które mają pełny wachlarz usług nie są dobrze kojarzone i wbrew pozorom mają mniej klientów. Do specjalisty, na przykład w dietetyce pediatrycznej, udadzą się pacjenci z szerszego obszaru niż tylko jedno miasto.
Na początku otwierania działalności dietetycznej musimy się także zastanowić czy na pewno jesteśmy gotowi na budowanie własnej marki. Na rynku jest dostępnych wiele ofert franczyzowych. Otwieramy wtedy gabinet pod nazwą i logo innej osoby, która jest jego właścicielem, opłacając za jego wykorzystanie według ustalonej umowy pewną stawkę, która może się wahać od kliku tysięcy złotych do nawet kilkunastu. Marka ta oferuje nam wtedy swoje know-how, czyli całą wiedzę, którą posiada na temat prowadzenia biznesu dietetycznego, często wiąże się to z koniecznością regularnego zakupywania produktów tej marki. Dużą wadą tego rozwiązania jest brak elastyczności naszych działań. W każdej sferze tego biznesu musimy być podporządkowani franczyzodawcy.
Jeśli już jednak zdecydujemy się postawić na swój pomysł musimy pamiętać o wszystkim. To jak nas odbierają klienci jest gwarantem sukcesu. Do najważniejszych wyznaczników naszego profesjonalizmu będą należeć:
–nazwa gabinetu i logo: muszÄ™ być profesjonalne, dobrze siÄ™ kojarzyć, być na tyle proste, abyĹ›my mogli logo przedstawić zarĂłwno w kolorze jak i czarno-biaĹ‚e. PamiÄ™tajmy o tym, ĹĽe nasze znaki graficzne bÄ™dziemy udostÄ™pniać na wizytĂłwkach, ulotkach, banerach, kubkach, dĹ‚ugopisach, koszulkach. Nie mogÄ… wiÄ™c te znaki być zbyt fantazyjne.
–wyglÄ…d gabinetu: schludny i czysty gabinet stwarza dobrÄ… atmosferÄ™, szczegĂłlnie waĹĽna jest atrakcyjna witryna, wejĹ›cie do gabinetu dobrze oznaczone
–pierwszy kontakt z klientem: jest to rozmowa zazwyczaj telefoniczna, musimy być mili ale i profesjonalni, waĹĽne jest aby poinformować kaĹĽdego klienta jak wyglÄ…da u nas pierwsza wizyta, jak siÄ™ do niej przygotować, poniewaĹĽ zazwyczaj jest to dla pacjentĂłw bardzo stresujÄ…ce.
–nasza sylwetka: kaĹĽdy pacjent przed udaniem siÄ™ do dietetyka sprawdza jego kwalifikacje, waĹĽne jest abyĹ›my dbali o swĂłj pozytywny wizerunek, szczegĂłlnie w internecie, prowadzenie bloga, fanpage’a jest zdecydowanie korzystne, nie zapominajmy teĹĽ o powieszeniu dyplomĂłw potwierdzajÄ…cych nasze kwalifikacje na Ĺ›cianach gabinetu
–materiaĹ‚y reklamowe: pierwszy kontakt z firmÄ… potencjalny pacjent ma zazwyczaj za poĹ›rednictwem naszych materiaĹ‚Ăłw reklamowych: ulotek, banerĂłw itp. MuszÄ… być profesjonalne, przejrzyste, dokĹ‚adnie informować o lokalizacji gabinetu. Warto na nich wyeksponować numer telefonu. DuĹĽo przewagÄ™ marketingowÄ… majÄ… ulotki rozprowadzane w kopertach, pakowane, co Ĺ›wiadczy o naszej estetyce i wyróżnia nasz materiaĹ‚ spoĹ›rĂłd stosu innych ulotek reklamowych.
– prelekcje, spotkania edukacyjne– jako dietetycy musimy odnaleźć siÄ™ w roli edukatora, organizowanie bezpĹ‚atnych prelekcji w mieĹ›cie w ktĂłrym dziaĹ‚amy pozwoli nas na zapoznanie ze Ĺ›rodowiskiem i bezpĹ‚atnÄ… reklamÄ™. Dobrze jest podjąć cyklicznÄ… współpracÄ™ z bibliotekami funkcjonujÄ…cymi w mieĹ›cie i instytucjami kultury.
Metod marketingowych jest wiele, ale jedna z nich jest na pewno skuteczna- polecenie. Zadowolony pacjent, który odzyskał za naszą pomocą zdrowie, jest naszą wizytówką. Dlatego też pamiętajmy o swoim nastawieniu do innych ludzi, którzy potrzebują naszej pomocy bądźmy profesjonalni ale także zawsze mili i uczynni- tego nie zastąpi żadna reklama.
Dietetycy.org.pl » Zawód dietetyk » Rozwój zawodowy » Zarządzanie i budowanie marki w prywatnym gabinecie dietetycznym
Właściciel gabinetu dietetycznego Centrum Leczenia Otyłości Paleta Diet w Jaworznie. Założyciel przedsiębiorstwa szkoleniowego dla żywieniowców i dietetyków Paleta Diet Centrum Szkoleniowe. Doktorantka Śląskiego Uniwersytetu Medycznego.