5/5 (2)

Ananas to po bananach jeden z najczęściej konsumowanych owoców na świecie. Jego egzotyczny smak łączy słodycz i cierpkość, co nadaje mu uniwersalne zastosowanie do najróżniejszych dań i napojów. Sezon na te owoce przypada od marca do czerwca, jednak dostępne są w handlu przez cały rok.

Poznaj ananasa!

Ananasy mają cylindryczną budowę o kolczystej skórce w kolorze od zielonego poprzez brązowy do żółtego z koroną niebiesko-zielonych liści i żółtym, włóknistym miąższu. Obszar bliższy podstawy owocu zawiera więcej cukru i jest słodszy, delikatniejszy w strukturze niż górna część.

Właściwości prozdrowotne

Enzym bromelaina, która zawarta jest w trzonie rośliny macierzystej, jak i sercu ananasa, wspomaga proces trawienia białek, odciążając pracę układu pokarmowego. Enzym ten wykazuje także działanie przeciwzapalne, przeciwzakrzepowe oraz odtruwające.

Cenne składniki odżywcze i witaminy

Owoce ananasa są bogatym źródłem witaminy C, która bierze udział w syntezie kolagenu, który wspomaga prawidłową pracę narządów wewnętrznych, naczyń krwionośnych i skóry.

Przeciwzapalne właściwości tych owoców mogą wpływać łagodząco przy bólach stawów, związanych z artretyzmem, dlatego cierpiące na to schorzenie osoby powinny częściej włączać je do diety. Także osoby cierpiące na zespół cieśni nadgarstka oraz dnę moczanową mogą rozważyć rozszerzenie menu o ananasa.

Owoce ananasa mogą być także dobrym źródłem magnezu, który bierze udział w przemianach energetycznych organizmu, a także ma działanie przeciwwolnorodnikowe.

Pierwiastek ten przyczynia się do rozkładu biotyny i tiaminy oraz poprawia syntezę kwasów tłuszczowych. Istotną właściwością magnezu jest działanie przeciwskurczowe. Potas zawarty w tych owocach usprawnia gospodarkę elektrolitową, poprawiając pracę mięśni, w tym serca oraz regulując poziom ciśnienia.

Przeczytaj także na dietetycy.org.pl:  Niedowaga a wcześniejsza menopauza

Dodatkowo ananasy to bogactwo beta-karotenu, który wspomaga pracę systemu odpornościowego oraz działa korzystnie na wzrok. Substancja ta działa ochronnie na strukturę plamki żółtej, której degeneracja jest główną przyczyną problemów ze wzrokiem u osób dorosłych.

Ananasy a odchudzanie

Ananasy to rozsądny wybór dla osób na diecie, ponieważ zawierają niewiele kalorii a do tego obfitują w błonnik, który zapewnia długotrwałe uczucie sytości. Wspomniany błonnik przyczynia się również do poprawy pracy jelit a pośrednio także przyspiesza metabolizm.

Kalorie

  • 100 gram ananasa = 50 kcal
  • 1 ananas około 400 kcal
ananas a odchudzanie
100 gram to tylko 50 kcal, za to dużo błonnika – © maridav / 123RF

Jak jeść ananasa na diecie?

Najzdrowszym wyborem są oczywiście surowe świeże owoce. Dla osób ceniących wygodę i czas, dobrym rozwiązaniem jest sporządzanie koktajli na bazie liofilizowanych lub suszonych owoców. Sięganie po soki i nektary pozbawia konsumentów znacznej części zawartych w tych owocach witamin a także błonnika. Dostarcza natomiast pokaźne ilości cukrów, co nie jest korzystne dla zdrowia.

Jak dokonać wyboru ananasa w sklepie?

W handlu dostępne są owoce świeże, suszone i kandyzowane, w puszce zalane syropem oraz pod postacią soków i syropów. Najlepiej wybierać owoce świeże – ale jak to robić? Jak łatwo zobaczyć na półkach sklepowych dostępne są owoce pokaźnych rozmiarów jak i zdecydowanie mniejsze. Oba ich rodzaje są dobrej jakości oraz nie różnią się zawartością składników odżywczych. Najlepiej wybierać okazy najcięższe w stosunku do swojej wielkości.

jak kupować ananasy
Najlepiej wybierać owoce najcięższe w stosunku do swojej objętości – © Iakov Filimonov / 123RF

Na co zwrócić uwagę?

Dobierając najlepszy owoc, należy odrzucić te z widoczną pleśnią, miękkimi brązowymi plamami, ciemniejszymi oczkami. Omijamy także owoce obite. To wyklucza ich świeżość. Zapach owocu powinien być słodkawy, bardziej cierpki niż kwaśny i na pewno nie sfermentowany.

Przeczytaj także na dietetycy.org.pl:  W USA wyrzuca się 40% jedzenia

#Wskazówka: poklep owoc!

Świeżość łatwo sprawdzić przez poklepanie owocu – okaz dojrzały wyda tępy, głęboki odgłos – natomiast niedojrzały lub złej jakości zabrzmi głucho.

Jak przechowywać ananasy?

Dojrzałe owoce ananasa szybko zepsują się w temperaturze pokojowej. Nawet jeśli nie będzie wyraźnych zmian na skórce procesy gnilne mogą rozpocząć się w miąższu.

Owoce te są również bardzo wrażliwe na zimno. Dlatego nadają się do krótkiego przechowywania w lodówce maksymalnie przez 1 do 2 dni. Dlatego, aby zachować najwięcej walorów odżywczych i sensorycznych, najlepiej spożyć ananasa w krótkim czasie po jego zakupie.

W temperaturze pokojowej mogą być przechowywane przez 1 do 2 dni przed podaniem. Jest tak, ponieważ przechowywanie go w ten sposób nie przyczyni się do poprawy smaku ani nie przyspieszy jego dojrzewania. Może jednak zmiękczyć owoc i sprawić że będzie bardziej soczysty.

W czasie przechowywania należy bacznie obserwować ananasy czy nie mają tendencji do psucia się. Jeśli nie spożyjemy owocu po tym czasie, można zawinąć go w torebkę foliową i włożyć do lodówki na kilka dni.

Jak nie stracić wartości odżywczych ananasa?

Spożywanie owoców suszonych tradycyjnie a szczególnie kandyzowanych jest już mniej dobrym pomysłem, ponieważ zawierają one poza cennym błonnikiem znaczne ilości cukrów, które wprowadzają dodatkowe kalorie do diety. Soki i nektary sporządzane na bazie ananasów są także wysokoenergetyczne a w procesie technologicznym pozbawiane witamin wrażliwych na działanie wysokiej temperatury.

O autorze

Dr Justyna Bylinowska

Redaktor naczelna i twórca portalu Dietetycy.org.pl.Doświadczony wykładowca akademicki i szkoleniowiec. Autor licznych artykułów w prasie branżowej oraz naukowej. Udziela wypowiedzi eksperckich w mediach.redakcja@dietetycy.org.pl