5/5 (2)

W dzisiejszych czasach coraz częściej słyszymy o zachorowalności na depresję. Dlaczego? Co jest tego powodem?

Depresja należy do najczęstszych chorób świata ludzi dorosłych. Uważa się, że do roku 2020 choroba ta zajmie drugie miejsce wśród wszystkich chorób powodujących niepełnosprawność.

Objawy

Depresja jest chorobą ciężką do zdiagnozowania, a jej głównymi objawami są:

  • Zwiększone uczucie smutku i niepokoju
  • Spadek nastroju
  • Zanik zainteresowania przyjemnościami
  • Brak apetytu
  • Zaburzenia koncentracji

Przyczyny

Co jest przyczyną depresji? Powodem może być współczesna dieta uboga w składniki odżywcze, głównie witaminy i sole mineralne –  a bogata w cukier, nasycone kwasy tłuszczowe oraz nienasycone kwasy tłuszczowe typu trans i omega- 6. Innym czynnikiem wpływającym na zachorowalność na depresję, jest jeżeli ta choroba występowała bądź występuje w rodzinie.

LECZENIE ŻYWIENIOWE:

Oprócz leczenia psychiatrycznego – co jest podstawą, ważna jest również prawidłowa dietoterapia.

Jak już wcześniej wspomniałam, z depresją związane są niedobory niektórych składników odżywczych, spowodowanych nieprawidłową dietą, ubogą w warzywa i owoce, natomiast zawierająca duże ilości żywności przetworzonej. Dlatego ważne jest, aby w leczeniu żywieniowym uzupełnić te niedobory.

Do najczęściej występujących niedoborów należą:

kwas foliowy – u większości chorych zaobserwowano duże niedobory tego składnika. Musimy wiedzieć, że niedobory kwasu foliowego ogranicza skuteczność farmakoterapii, a jego pogłębiający się niedobór może nasilać objawy depresji.

Kwas foliowy znajduje się głównie w : warzywa strączkowe, brokuł, szpinak, ziarna zbóż, wątroba i drożdże.

Przeczytaj także na dietetycy.org.pl:  Smoothie na niedobory żelaza - PRZEPIS

witamina B12 – jej poziom jest często niższy u osób cierpiących na depresję. Zwiększenie jej spożycia, korzystnie wpływa na skuteczność leków antydepresyjnych. Witamina ta występuję głównie w: produktach mięsnych, nabiale i jajkach.

Witamina D – często niedobór tej witaminy może wpływać na rozwój depresji. Źródła witaminy D to : jajka, mleko, tłuszcze roślinne, ale także promienie słoneczne.

Magnez – jej poziom ma związek z wrażliwością emocjonalną. Duże ilości znajdują się w: kakao, pestkach dyni, produktach zbożowych i orzechach.

Tryptofan – niski poziom tego pierwiastka może sprzyjać stanom depresyjnym. Jest on obecny w produktach bogatych w białko: mięso, nabiał, jaja.

Aktywność fizyczna

Oprócz diety, ważny jest również ruch np. spacery. Wpływa to dobrze na samopoczucie, a w czasie aktywności fizycznej wydzielają się endorfiny, tzw. hormony szczęścia  a ćwiczenia fizyczne pozwalają zredukować napięcia, lęki i nastroje depresyjne.

Podsumowanie

Żywienie w depresji ma bardzo duży wpływ na skuteczność leczenia. Należy więc pamiętać, o systematycznym, regularnym spożywaniu posiłków. Ważna jest również różnorodność spożywania posiłków, bogatych w składniki mineralne i witaminy. Ze względu na wahania poziomu glukozy we krwi, należy unikać cukru i słodyczy, a dieta powinna mieć niski ładunek glikemiczny (IG). Produkty i niskim indeksie glikemicznym: warzywa, kasze, makaron razowy, pieczywo razowe. Działanie uspakajające ma również kozłek lekarski, lawenda wąskolistna, oraz melisa.

Bibliografia:

– Family Medicine & Primary Care Review 2014, Leczenie żywieniowe depresji, Paulina Majkutewicz i wsp.

O autorze

Anna Wieczorek

Absolwentka PWSZ w Nysie kierunek dietetyka - specjalność dietetyka kliniczna, Instruktorka Zumby fitness

Yes No