Nowe badanie tłumaczy, dlaczego trudniej jest ćwiczyć, gdy robimy to rzadko

badanie aktywność fizyczna

Jeszcze rok temu o tej porze bez mrugnięcia okiem zakładałaś / zakładałeś buty do biegania i w trasę? Obecnie nie dość, że ciężej się do tego zabrać, ale co gorsza, już po chwili tracisz dech? Badacze z University of Leeds mogą mieć ciekawą odpowiedź na pytanie, czemu tak się dzieje. Swoje wnioski opublikowali niedawno w czasopiśmie Journal of Clinical Investigation. Tu powiemy o najważniejszych obserwacjach.

Poznaj białko Piezo1

Białko Piezo1 będzie tutaj głównym bohaterem. Badacze pod kierunkiem Fiony Bartoli przeprowadzili badanie na myszach. Co istotne, białko to występuje również w ludzkim organizmie. Pełni rolę czujnika przepływu krwi.

Niska aktywność fizyczna prowadzi do deaktywacji białka Piezo 1, zmniejszając tym samym gęstość naczyń włosowatych. Są one kluczowe dla przenoszenia krwi do mięśni i efektywny trening.

Efektem powyższego zjawiska jest to, że faktycznie po dłuższym braku aktywności jest nam nie tylko psychicznie, ale i fizycznie ciężej prowadzić trening. Nie będziemy w stanie też ćwiczyć tak długo, jak wcześniej.

bieg
tomwang / 123RF

Na czym polegało badanie?

Eksperyment polegał na porównaniu zachowania dwóch grup myszy, z których jednej zaburzono działanie wspomnianego białka. Efektem było znaczące zmniejszenie aktywności (wspinania się, biegania). Co istotne, sama ilość prób była bardzo podobna – ale myszy ze zdezaktywowanym białkiem męczyły się szybko i były wolniejsze.

Co to oznacza dla nas w praktyce?

Przede wszystkim należy mieć świadomość, że aktywność fizyczna jest kluczowa dla zdrowia. Nie bez powodu WHO zaleca przynajmniej 150 minut tygodniowej aktywności. Dodatkowo wskazuje też na dodatkowe korzyści z przekraczania tej normy.

Samospełniająca się przepowiednia

Brak aktywności powodowany brakiem motywacji i poczuciem, że „ja się do tego nie nadaję” jest mylnym podejściem i może prowadzić do samospełniającej się przepowiedni.

Wskazany tu efekt tłumaczy, że sama biologia wskazuje, że nie ćwicząc – utrudniamy sobie trening. Dopóki nie zbudujemy regularności – ciężko będzie czerpać radość i przyjemność z ćwiczeń.

Bibliografia:

  1. Bartoli, F., Debant, M., Chuntharpursat-Bon, E., Evans, E. L., Musialowski, K. E., Parsonage, G., … & Beech, D. J. (2022). Endothelial Piezo1 sustains muscle capillary density and contributes to physical activity. The Journal of clinical investigation.