Witamina D2 czy witamina D3 – którą formę suplementu wybrać?

Avatar photo
formy witaminy d

Na rynku znaleźć można preparaty, zawierające witaminę D2 oraz D3. Dla osoby bez wykształcenia medycznego może wydawać się bez znaczenia, którą formę wybrać. I jak dowiecie się z artykułu – wcale nie jest to aż tak dalekie od prawdy, a obie formy suplementu są skuteczne z niedoborami. Obecnie suplementy z witaminą D3 są popularniejsze od tych z witaminą D2, która również stosowana jest od wielu lat. Czym się zatem różnią i którą formę wybierać?

Czym się różni witamina D2 od D3?

Co dokładnie oznacza zapis witamina D2 i D3? Witamina D to substancja, którą organizm potrafi wytworzyć gdy wystawiony jest na ekspozycję na promienie słoneczne. Jest ona również obecna w rybim oleju i produktach wzbogacanych w tę witaminę. W organizmie witamina D zachowuje się jak hormon wspomagający absorpcję i wykorzystanie wapnia. Jeśli nie dostarczymy organizmowi odpowiedniej ilości tej witaminy wzrośnie ryzyko osteoporozy oraz  procesów osłabiających kościec jak osteopenia i osteomalacja. Witamina D odgrywa rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego, nerwowego i pracy mięśni.

Witamina D3

Ze strony biochemicznej witamina D3 – cholekalcyferol jest formą obecną w organizmach zwierzęcych. W momencie ekspozycji skóry na promieniowianie  UVB organizm przekształca substancję zwaną 7-dihydrocholesterol (pochodną cholesterolu) poprzez szereg skomplikowanych reakcji w cholekalcyferol. Następnie cholekalcyferol jest przekształcany do kalcyfediolu  zwanego inaczej 25-hydroksy witaminą D3, który jest często wykorzystywany przy przeprowadzaniu testów diagnostycznych w których mierzony jest poziom odżywienia organizmu witaminą D. Ostatecznie organizm przekształca kalcyfediol w aktywną formę witaminy D zwaną kalcitriolem.

Witamina D2

W organizmach roślinnych zachodzi podobny proces jednak zamiast cholekalcyferolu produkują one ergokalcyferol (D2).  Cholekalcyferol i ergokalcyferol są bardzo zbliżone pod kątem budowy chemicznej. Na początku lat dwudziestych ubiegłego wieku odkryto że ergo kalcyferol jest skuteczny w leczeniu krzywicy u dzieci. Od kilkudziesięciu lat ergo kalcyferol jest wykorzystywany jako suplement witaminy D.

Która forma witaminy D jest skuteczniejsza? Wyniki badań

W latach 80-tych i 90-tych naukowcy przypuszczali że odzwierzęca forma witaminy D (D3) jest skuteczniejsza w uzupełnianiu niedoborów witaminy D3 u ludzi. Od tamtej pory trwają liczne badania, które miały dowieść jak wygląda rzeczywistość. Niektóre z nich były sprzeczne a wyniki zróżnicowane. Naukowcy podejrzewają, że czynnikiem, który jest również istotny jest masa ciała pacjentów. Obecnie kiedy spojrzymy na najnowsze meta-analizy badacze skłaniają się ku wyższej skuteczności witaminy D3.

🔎 Najnowsza meta-analiza dotycząca tego tematu [1] wskazuje, że witamina D3 może być bardziej skuteczna w zwiększaniu stężenia 25(OH)D w surowicy niż witamina D2. Ponadto wydaje się, że przy codziennym dawkowaniu ta różnica jest mniejsza w porównaniu z innymi dawkami.

Zobacz również
granat właściwości

Skąd takie niejednoznaczne wyniki? Istnieje wiele czynników mogących zakłócić wyniki. Jedno z badań przeprowadzone zostało w okresie letnim przez co wpływ promieniowania słonecznego przyczyniło się do wzrostu stężenia witaminy D3 w osoczu  i zaburzyło eksperyment. Dodatkowo prowadzona dieta jaki i stosowanie suplementów może zmieniać wyniki. Niejednolita grupa badawcza (osoby cierpiące na osteoporozę, schorzenia nerek, osoby zdrowe z niewielkim niedożywieniem witaminą D, osoby starsze, młode, kobiety I mężczyźni )  może mieć istotny wpływ na przebieg eksperymentu.

Podsumowanie

W przyszłości różnice pomiędzy witaminą D2 I D3 zostaną dokładniej zbadane jednak na chwilę obecną, gdy nie mamy pewności czy dostarczamy organizmowi odpowiedniej ilości witaminy D warto zrobić badanie biochemiczne krwi. Wykaże ono poziom witaminy D w osoczu i wtedy lekarz będzie mógł zadecydować czy potrzebna jest nam suplementacja tą witaminą czy wystarczy wystawiać regularnie  twarz i przedramiona do słońca przynajmniej przez kwadrans każdego dnia.

Bibliografia:

  1. van den Heuvel EG, Lips P, Schoonmade LJ, Lanham-New SA, van Schoor NM. Comparison of the effect of daily vitamin D2 and vitamin D3 supplementation on serum 25-hydroxyvitamin D concentration (total 25(OH)D, 25(OH)D2 and 25(OHD3) and importance of body mass index: a systematic review and meta-analysis. Adv Nutr. 2023 Oct 19:S2161-8313(23)01394-7. doi: 10.1016/j.advnut.2023.09.016. Epub ahead of print. PMID: 37865222.
  • Data pierwotnej publikacji: 12.07.2012
  • Data ostatniej aktualizacji o wyniki badań: 22.10.2023