Na wiosnę wyrusz na szlak. O czym warto pamiętać?

Avatar photo

Ruch stanowi podstawę piramidy zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. Bez niego ciężko na dłuższą metę utrzymać nie tylko dobrą formę, ale również zdrowie. Wiosna to idealny czas, by skorzystać z cieplejszej temperatury i zwiedzić nieznane miejsca w Polsce. Czasami zbyt pochopnie szukamy miejsca na nawet krótki wypad za granicą lub do dużych miast w Polsce. Tymczasem setki ciekawych miejsc czeka w różnych miejscach Polski. Piękno polskiej natury najlepiej widać z bliska, gdy przemierzamy ją pieszo. Jeśli poszukujecie inspiracji, polecamy szczególnie:

  • Od zamku do zamku. Idealne do tego są Szlak Orlich Gniazd (np. Ogrodzieniec) i Szlak Zamków Piastowskich (ze słynnym zamkiem Książ)
  • W góry. Tu wybór jest szeroki – od Gór Świętokrzyskich, przez Beskidy, Sudety, Karkonosze aż po wysokie Karpaty, czy cieszące się coraz większą popularnością Bieszczady
  • Nad morzem. Pomorze to tereny pełne ciekawych form krajobrazowych. A dla rozrywki zawsze mamy możliwość odwiedzić popularne kurorty
  • Parki narodowe. Tutaj każdy polski park ma wiele do zaoferowania, jeśli tylko cenimy bliskość natury. Należy pamiętać jednak o zasadach zachowania w rezerwatach

Poszukaj innych inspiracji na licznych blogach podróżniczych. My podpowiemy, co warto wziąć ze sobą, żeby podróż była zarówno ciekawa, jak i zdrowa.

Wałówka, czyli co zabrać ze sobą

Ze względu, że dietetyk naturą rzeczy nie może nie wspomnieć o jedzeniu, zacznijmy od tego. Podróż całodzienna albo czasem i kilkudniowa to pewne wyzwanie logistyczne. Co prawda sieć sklepów w Polsce jest dość rozbudowana. Z drugiej strony, jeśli wypad planujemy na weekend, trzeba mieć świadomość, że po południu i wieczorem w sobotę, czy też niedzielę niehandlową będziemy zdani na własne zapasy.

Przydatne będą na pewno dobre termosy, lunchboxy, torba termiczna. Pamiętaj także, by wziąć odpowiednie sztućce i naczynia turystyczne. Komfort to podstawa!

Jakie jedzenie zapakować? Z pomocą przyjść może dobre planowanie i umiejętności kwatermistrzowskie. Przede wszystkim nie idź na skróty, biorąc same słodycze. Również w drodze obowiązują zasady zdrowego żywienia. Warzywa pokrojone w słupki. Ulubione owoce łatwe w jedzeniu – na przykład kiść winogron, jabłko, banan. Jogurt naturalny. Kanapki z różnymi dodatkami. Dużo wody i napojów ciepłych i chłodnych.

W trakcie takiej wyprawy obowiązują te same zasady co zawsze – należy zadbać o odpowiednią ilość białka, węglowodanów i tłuszczów. Warto jednak pamiętać, że podczas wyprawy spalimy nieco więcej energii. Należy zatem pamiętać o nieco większych zapasach lub wysokoenergetycznych przekąskach. Klasyką jest gorzka czekolada, fit batony, suszone owoce i orzechy.

Kwestie sprzętowe

W zależności od tego, na jak długą wyprawę wyruszasz, ekwipunek będzie się różnił. Na kilkudniową wyprawę niezbędny może okazać się namiot i karimata oraz plecak ze stelażem a także powerbanki, latarka. Jeśli rozplanujemy jednak przystanki lub poruszamy się samochodem, sytuacja będzie znacznie prostsza.

Konieczne na pewno jest zebranie ze sobą plecaka na prowiant i wodę. Przydatne mogą być też żel antybakteryjny, chusteczki nawilżane i najważniejsze leki. Jeśli będziemy poruszać się lasem, niezbędne mogą być środki na komary i kleszcze. Wiele osób chętnie sięgnie także po kijki do nordic walking. Nie tylko są podporą podczas marszu. Ich stosowanie będzie aktywizowało więcej mięśni niż standardowy marsz.

Do tego warto wspomnieć o nowszych zdobyczach technologii. Smartfon lub smartwatch, fit opaska z GPS może nie tylko być motywujący ale pozwolić łatwiej odnaleźć drogę. Oczywiście jeśli czujecie w sobie żyłkę prawdziwego podróżnika, nikt nie mówi, że zamiast tego nie może wziąć kompasu i papierowej mapy!

Zobacz również
zdrowy styl życia

Co z dziećmi?

Warto przypomnieć, że nie zawsze ta sama trasa będzie dla dorosłego i dziecka tak samo prosta. Należy mieć na uwadze, że młodsi podróżnicy mogą łatwiej się męczyć. Po pierwsze zaplanujmy trasę tak, by można było robić odpowiednie przystanki.

Jak się ubrać?

Z drugiej strony ważny jest ubiór, który pozwoli na kontrolowanie temperatury wraz ze zmieniającą się aurą. Czyli sprawdzi się idealnie metoda „na cebulkę”. Dodatkowo warto mieć pod ręką płaszcz przeciwdeszczowy, nawet jeśli nasza droga nie wiedzie w góry, lecz przez doliny.

Dopasujmy też odpowiednie buty trekkingowe. Jeśli jednak dokonacie zakupu, pamiętajcie, by wybrać się w nich na krótszy spacer. Nie ma nic gorszego niż odciski i zdarte pięty po długiej trasie. To potrafi zniszczyć urok każdej weekendowej podróży.

Podsumowanie

Piesze wycieczki to olbrzymia radość z odkrywania nowych miejsc i korzyść dla zdrowia. Przygotuj się odpowiednio do wyprawy i ruszaj na szlak tej wiosny!