5/5 (1)

Dieta stworzona przez naukowców z Rush University Medical Center (USA) może pomóc w znacznym spowolnieniu spadków zdolności poznawczych u osób po udarze.  Takie wnioski zostały zaprezentowane 25 stycznia tego roku na międzynarodowej konferencji w Los Angeles (USA) zorganizowanej przez Amerykańskie Towarzystwo Kardiologiczne (ang. American Stroke Association, ASA). Osoby po udarze mózgu są dwukrotnie bardziej narażone na demencję w porównaniu ze zdrowymi osobami.

Dieta MIND

Dieta, znana jako MIND (Mediterranean-DASH Diet Intervention for Neurodegenerative Delay), jest kombinacją diety śródziemnomorskiej i DASH. Stwierdzono, że oba sposoby żywienia zmniejszają ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, takich jak nadciśnienie, zawał serca i udar. Naukowcy przyjęli hipotezę, że dieta ta może okazać się pomocna w spowolnieniu upośledzenia funkcji poznawczych u osób po udarze.

Naukowcy opracowali dietę MIND na podstawie analizy wieloletnich badań nad wpływem żywności na funkcjonowanie mózgu. Dieta jest kojarzona ze zmniejszonym o 35% ryzyka występowania choroby Alzheimera (ang. Alzheimer’s disease, AD) u osób starszych. Nawet u ludzi stosujących się do diety w umiarkowanym stopniu doszło do zmniejszenia ryzyka zachowania na AD i pogorszenia funkcji poznawczych.

DIETA MINDBadacze z Rush University Medical Center obecnie poszukują ochotników, którzy wezmą udział w badaniu, którego celem jest wykazanie, czy konkretna dieta może zapobiegać spadkowi funkcji poznawczych i zmianom w mózgu zachodzących wraz z procesem starzenia się.  Mając na celu promowanie zdrowia mózgu, dieta MIND skupia się głównie na spożywaniu warzyw, orzechów, nasion roślin strączkowych, ryb, drobiu, pełnoziarnistych produktów zbożowych, oliwy z oliwek i umiarkowanej konsumpcji wina. Pokarmy, których należy unikać, obejmują czerwone mięso, masło i margaryny, ser, ciastka, słodycze oraz potrawy smażone lub typu fast food.

Przeczytaj także na dietetycy.org.pl:  Kwas foliowy

Aby przestrzegać diety MIND, należy spożywać dziennie co najmniej trzy porcje pełnoziarnistych produktów zbożowych, zielonych warzyw liściastych i oraz jedną porcję innych warzyw, kieliszek wina oraz przekąski w formie orzechów. Nasiona roślin strączkowych mogą pojawić się w diecie co drugi dzień, drób oraz jagody dwa razy w tygodniu, a ryby co najmniej raz w tygodniu. Dieta zakłada ograniczenie spożycia żywności uważanej za niezdrową, redukując masło do mniej niż 1,5 łyżeczki dziennie i spożywając mniej niż pięć porcji tygodniowo słodyczy i ciastek oraz mniej cztery porcje miesięcznie tłustego sera oraz potraw smażonych i typu fast food.

Charakterystyka i wyniki badania

W latach 2004-2017 zespół badawczy przebadał 106 uczestników projektu „Rush Memory and Aging Project”, zwracając szczególną uwagę na spadek umiejętności myślenia, rozumowania i zapamiętywania. Dane na temat każdego z pacjentów aktualizowano raz na rok. Nawyki żywieniowe pacjentów monitorowano za pomocą dzienników żywnościowych. Naukowcy pogrupowali uczestników badania ze względu na nawyki żywieniowe. Uwzględniono także czynniki wpływające na  sprawność poznawczą, w tym wiek, płeć, poziom wykształcenia, udział w aktywnościach stymulujących funkcje poznawcze mózgu, aktywność fizyczną, palenie papierosów i predyspozycje genetyczne.

Uczestnicy badania, który stosowali sposób żywienia w największym stopniu zbliżony do diety MIND, charakteryzowali się znacznie wolniejszym tempem spadku zdolności poznawczych niż ci, którzy prowadzili najbardziej odmienną dietę od schematu MIND. Szacowany wpływ diety pozostał silny nawet po uwzględnieniu innych czynników. Osoby po udarze, których dieta była najbardziej zbliżona do diety śródziemnomorskiej i DASH nie wykazywały znacznego spowolnienia funkcjonowania zdolności poznawczych. Wykazano, że dieta śródziemnomorska i DASH chroni przed chorobą wieńcową i udarem mózgu, ale wydaje się, że składniki odżywcze, które mają szczególną rolę w diecie MIND mogą korzystniej wpływać na ogólny stan zdrowia mózgu i zachowanie zdolności poznawczych. Badania wykazały, że kwas foliowy, witamina E, kwasy tłuszczowe omega-3, karotenoidy i flawonoidy są związane z wolniejszym tempem upośledzenia funkcji poznawczych, podczas gdy substancje takie jak nasycone tłuszcze i tłuszcze trans są najbardziej powiązane z rozwojem demencji.

Przeczytaj także na dietetycy.org.pl:  Dieta MIND – skuteczna walka z chorobą Alzheimera

Naukowcy sugerują, że wybierając odpowiednie pokarmy można zapobiegać utracie zdolności poznawczych u osób po udarze. Ostrzegają też, że badanie było obserwacyjne, ze stosunkowo małą liczbą uczestników, a jego wyników nie można interpretować w związku przyczynowo-skutkowym. Kwestia wymaga dalszych badań.

Źródło:

https://www.sciencedaily.com/releases/2018/01/180126110206.htm

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320729.php

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Małgorzata Wilkowska

Absolwentka WSR w Warszawie na kierunku dietetyka, obecnie kontynuuje naukę na studiach magisterskich na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku. Zainteresowania: psychodietetyka, dietetyka kliniczna, dietetyka pediatryczna oraz edukacja żywieniowa.