Dlaczego i jak często pacjenci kłamią w gabinecie?

Avatar photo
teleporada

Zgodne ze sztuką postępowanie w gabinecie lekarskim, czy też dietetycznym zaczyna się od dobrze przeprowadzonego wywiadu.

Jak często spotykasz się z takim przypadkiem? Pacjent chętnie odpowiada na pytania. Dobrze współpracuje. Po kilku minutach masz już pełny obraz tego, czego brakuje w jego diecie. Co można poprawić. Zaczynasz układać plan. Jednak coś tu nie gra, a efekty nie następują.

Czas na smutną wiadomość: 77% pacjentów kłamało lub pomijało prawdę w gabinecie lekarskim.

Młodsi pacjenci kłamią częściej

Ciekawe badanie na próbie ponad tysiąca pacjentów przeprowadził Berxi [1]. Daje ono sporo wiedzy na temat tego, o jak dużym problemie mówimy. Różnice między mężczyznami (79%) i kobietami (74%) nie są może jeszcze tak znaczące. Jednak co ciekawe, widać mocną zależność względem wieku pacjentów. I tak:

  • Generacja Z [1998-2017] – 93% przyznało się do kłamstwa
  • Millenialsi [1981-1997] – 76%
  • Generacja X [1965-1980] – 75%
  • Baby Boomers [1946-1964] – 69%

To nie jedyne różnice. Każda generacja kłamie na nieco inne tematy. Generacja Z najczęściej ukrywa fakty na temat swojej historii kontaktów seksualnych. Millenialsi częściej kłamią na temat swojej aktywności fizycznej. Generacja X często ukrywa fakt nadużywania alkoholu. Baby Boomers częściej kłamali na temat swojej diety.

Jak często pacjenci kłamią na temat diety i aktywności?

Wśród różnych powodów do kłamstwa niestety te są w czołówce. Jak się okazuje, często nawet przed specjalistami ukrywamy fakt, że nie prowadzimy zdrowego stylu życia.

  • 25% kłamie na temat alkoholu
  • 23% kłamie na temat diety
  • 23% kłamie na temat aktywności fizycznej

Przyczyny problemu

Można by pomyśleć, że najczęstszą przyczyną jest po prostu wyparcie problemu lub jego nieuświadomienie. Jednak to nie do końca prawda – tutaj przyczyna dotyczy tylko 19% osób. Znacznie częściej pacjenci podają, że nie chcą być oceniani (33%), są zakłopotani (31%) lub czują wstyd (24%). Zdarza się także, że mają wpływ na to niemiłe doświadczenia z poprzednimi medykami (21%).

Jak ustalili prowadzący ankietę, zyskujący w czasie pandemii sposób porady – czyli kontakt online – również nasila problem. Pacjenci w tej formie kontaktu pomijają prawdę lub kłamią znacznie częściej. Ułatwia to dystans i fizyczna bariera w postaci ekranu komputera.

Z drugiej strony ufamy częściej osobom w podobnym wieku, religii i pochodzeniu etnicznym do naszego. Duża różnica wieku stwarza dodatkową barierę między lekarzem a pacjentem.

Podpowiedzi od pacjentów, jak ułatwić komunikację

Przede wszystkim aż 61% pacjentów jest skłonnych do prawdomówności częściej z osobą, którą wcześniej znała. Stąd długofalowa współpraca powinna procentować lepszymi efektami.

Jednak już pierwsze spotkanie ma olbrzymie znaczenie. Pacjenci wskazują, że nie chcą być pospieszani lub odczuwać osądzania. Chcą mieć też pewność, że informacje nie zostaną wykorzystane przeciwko nim, np. w kwestii ubezpieczenia.

Chociaż przeciętnie częściej kłamiemy przez teleporady – to widać znaczące różnice między pacjentami. Część wspomina, że chętniej byłaby prawdomówna w kontakcie osobistym, część zaś – przez spotkanie online.

Źródło:

  1. Berxi, Top Reasons Patients Lie About Their Health: 2022 Berxi Survey Results, https://www.berxi.com/resources/articles/why-patients-lie/, 5.10.2022