Olej sezamowy – właściwości

Avatar photo
olej sezamowy

Olej sezamowy i kuchnia azjatycka są ze sobą nierozerwalnie związane. To właśnie w daniach tej sztuki kulinarnej najczęściej go znajdziemy. Nie służy on jedynie jako narzędzie do usmażenia potrawy. Często to on jest właśnie tym sekretnym składnikiem smaku i aromatu, dzięki któremu powiemy „to jest pyszne !”. Ale jego wyższość nad zwykłymi olejami nie kończy się jedynie na smaku – olej sezamowy posiada znakomite właściwości prozdrowotne, których część odkryje przed Wami ten krótki artykuł.

Właściwości prozdrowotne. Radość dla podniebienia, radość ze zdrowia

Swój smak olej sezamowy zawdzięcza składnikowi, z którego pochodzi – czyli ziarnom sezamu. Sam sezam znany jest ze świetnych właściwości dla zdrowia i tym samym obdarza osoby, które zechcą sięgnąć po olej sezamowy. Jest on uznawany za jeden z bardziej przyjaznych dla zdrowia olejów dostępnych na rynku.

Źródło zdrowych tłuszczy dla serca

Chociaż olej sezamowy jak każdy inny olej składa się przede wszystkim z tłuszczu – to jest to przede wszystkim ten bardziej zdrowy typ tłuszczów nienasyconych (choć występuje tam również pewien mały udział tłuszczów nasyconych).

Pod tym względem jedynie odrobinę ustępuje on tak promowanej jako świetny, dietetyczny wybór oliwie z oliwek. Taki skład pomaga w podwyższeniu dobrego cholesterolu HDL i obniżeniu złego cholesterolu LDL [1] – czyli z korzyścią dla serca i układu krwionośnego.

Olej sezamowy jest także bogatym źródłem kwasu linolowego, który posiada między innymi pozytywny wpływ na młody i zdrowy wygląd skóry (stąd jest często stosowany w przemyśle kosmetycznym). Za to działanie odpowiada proces nawilżenia i odnowy skóry dzięki antyoksydantom [3].

Zdrowie wątroby

Ciekawe badanie przeprowadzono na myszach, gdzie sprawdzano, czy olej sezamowy będzie chronił wątrobę przed toksycznym działaniem kwasu walproinowego. Wyniki potwierdziły hipotezę naukowców, co pozwala dostrzegać jego potencjał przeciwutleniający i przeciwzapalny [2].

Druga strona medalu (oleju)

Warto również wspomnieć o kwestiach, które mogą niektórych zniechęcić do oleju sezamowego – do czego oczywiście nie namawiam. Olej sezamowy tak jak każdy inny olej to bardzo kaloryczny składnik diety – pod tym względem niczym nie różni się od pozostałych olejów. Stąd cieszyć się dobroczynnym działaniem oleju sezamowego należy z umiarkowaniem. Szczególnie biorąc pod uwagę, że ma on lekkie działanie przeczyszczające.

Jeśli zależy nam na większej ilości składników odżywczych – minerałów, witamin – to raczej warto skłonić się do pełnych ziaren sezamu.

W przypadku osób, którym zależy na dobrym oleju do smażenia w wysokiej temperaturze – to olej sezamowy może się nie sprawdzić, ponieważ ma niższą temperaturę dymienia niż chociażby tradycyjny olej słonecznikowy.

Uwaga dla alergików

Należy wspomnieć o tym, że część osób może być uczulona na ziarna sezamu dlatego zawsze warto nie zaczynać od zbyt dużych porcji swojej przygody z olejem sezamowym.

Bibliografia:

  1. Namayandeh SM, Kaseb F, Lesan S. Olive and sesame oil effect on lipid profile in hypercholesterolemic patients, which better? Int J Prev Med. 2013 Sep;4(9):1059-62. PMID: 24130948; PMCID: PMC3793488.
  2. Mohamed, D. S., Shaban, N. S., Labib, M. M., & Shehata, O. (2022). Sesame oil ameliorates valproic acid-induced hepatotoxicity in mice: integrated in vivo-in silico study. Journal of biomolecular structure & dynamics, 1–21. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/07391102.2022.2135593
  3. Korać RR, Khambholja KM. Potential of herbs in skin protection from ultraviolet radiation. Pharmacogn Rev. 2011 Jul;5(10):164-73. doi: 10.4103/0973-7847.91114. PMID: 22279374; PMCID: PMC3263051.
  • Data pierwotnej publikacji: 29.01.2014
  • Data ostatniej aktualizacji o wyniki badań: 23.10.2022