5/5 (4)
Tytuł: Nietolerancja laktozy. Smaczne gotowanie bez cukru mlecznego
Autor: Anne Kamp
Rok wydania: 2017
Wydawnictwo: Esteri
Ilość stron: 200

Wydawnictwo esteri i seria JEDZMY ZDROWO po raz kolejny mnie pozytywnie zaskoczyły! Autorka książki jest z zawodu ekotrofologiem, ale od lat pracuje jako terapeutka żywieniowa. W swojej praktyce zawodowej zajmuje się osobami z różnymi nietolerancjami pokarmowymi, w dużej mierze z nietolerancją laktozy.

Co zawiera książka:

Dosłownie wszystko! Pierwsza część książki poświęcona jest ogólnym zagadnieniom nietolerancji laktozy. Dowiemy się z niej jakie są objawy tej nietolerancji i jak ją najlepiej zdiagnozować. Kolejny etap to zadbanie o swoje jelita. Autorka proponuje wprowadzenie trzystopniowego planu zmian nawyków żywieniowych, które w dokładny sposób (również graficzny) omawia. Pierwszy etap to oczywiście rezygnacja ze wszystkich produktów zawierających laktozę i mogących powodować wzdęcia. Drugi, nazywany fazą testów, sprawdza reakcje Twojego przewodu pokarmowego  na produkty unikane w fazie pierwszej. Ta faza trwa od czterech do sześciu tygodni. Ostatni etap to wprowadzenie długofalowego sposobu odżywiania z uwzględnieniem  produktów, z uwzględnieniem prostych propozycji przedstawionych przez autorkę. Poradnik zawiera również spis zamienników produktów mlecznych oraz tabelę z zawartością laktozy poszczególnych produktów. Dodatkowo na zakładkach książki mamy spisane produkty, w których ten cukier może się znaleźć (ukryta laktoza).

Druga część książki to już istna bajka dla miłośników gotowania. Mamy w niej przepisy na śniadania, obiady, kolacje czy desery. Znajdziemy tu pomysły na szybkie i jednogarnkowe dania oraz proste, przepyszne desery. Dla tych, którzy lubią jednak spędzać więcej czasu w kuchni autorka przygotowała wyszukane posiłki, np. rostbef z puree dyniowym i sosem z boćwiny. Przepisów jest mnóstwo, na pewno każdy znajdzie coś dla siebie. Książka nie zachwycałaby jednak tak, gdyby nie piękne, kolorowe zdjęcia, przy oglądaniu których robimy się głodni. Poniżej przedstawiam propozycje na superszybkie lody malinowe.

Przeczytaj także na dietetycy.org.pl:  Czym zastąpić mięso ?

Składniki (na 4 porcje):

300 mrożonych malin

150 g cukru pudru

200 g śmietany bez laktozy

Sposób przygotowania:

Mrożone maliny wsypujemy do wysokiego naczynia, dodajemy cukier i śmietanę. Całość dokładnie rozdrabniamy przy użyciu blendera. Lody podajemy od razu.

Dla kogo książka

Oczywiście dla osób z nietolerancją laktozy. Dla dietetyków przedstawione przepisy będą stanowiły świetną inspirację przy układaniu diet. Uważam, że tą propozycję naprawdę warto mieć.

 

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Izabela Florczak

Dietetyk kliniczny. Główne zainteresowania: dietetyka sportowa, dietetyka leczenia otyłości, psychodietetyka oraz sport. Motto: Największe wynagrodzenie dostaniesz za pracę nad samym sobą. Kontakt: florczak.dietetyk@gmail.com

Yes No