RECENZJA: Wiecznie głodny – dr med David Ludwig

Tytuł: Wiecznie głodny?
Autor: David Ludwig
Rok wydania: 2017
Wydawnictwo: Znak
Ilość stron: 412

Wiecznie głodny dr Davida Ludwiga to jedna z nowszych pozycji zagranicznych dotyczących diety i zdrowego stylu życia. W wersji angielskiej ukazała się w styczniu 2016 i bardzo szybko zyskała uznanie wśród czytelników, o czym świadczą przyznane wyróżnienia – między innymi przez New York Times’a. Pozycja ta stała się pierwszym bestsellerem New York Times’a w kategorii FOOD AND FITNESS oraz w kategorii SCIENCE. Nic dziwnego, bo rzeczywiście jest świetnie napisana.

Autorem jej jest profesor żywienia z Harvard Medical School, który ponad 20 lat poświęcił badaniom nad kontrolą masy ciała. W książce „Wiecznie głodny” dr Ludwig w bardzo przystępny i dowcipny sposób wyjaśnia mechanizmy fizjologiczne, wpływ czynników zewnętrznych i procesów zachodzących w organizmie na skuteczną bądź nieskuteczną walkę o szczupłą sylwetkę.

To, o czym mówi doktor Ludwig odnośnie otyłości, można podsumować stwierdzeniem: przejadanie się nie powoduje przybierania na masie – ale sam proces tycia prowadzi do przejadania się.  Książka w przystępny sposób przeprowadza czytelnika przez zasady prawidłowego żywienia, dla uatrakcyjnienia treści podane są liczne ciekawostki i quizy zmuszające do refleksji i

potrafiące zaskoczyć nawet osobę dobrze zorientowaną w dziedzinie dietetyki. Czy wiecie jaki produkt najbardziej podniesie poziom glukozy i insuliny we krwi przy takie samej liczbie kalorii – pieczony ziemniak, lody czy może cukier spożywczy? Ciekawi odpowiedzi? Zajrzyjcie do „Wiecznie głodnego” a poznacie zaskakującą odpowiedź.

Doktor Ludwig przypomina, że nie samo pożywienie, jego niewłaściwy wybór i obróbka mają znaczący wpływ na wzrost masy ciała, to również styl życia – narażenie na czynniki stresowe, brak snu, zbyt mała aktywność fizyczna, nieumiejętność relaksacji są równie zgubne dla zdrowia co czynnik żywieniowy.

Autor przez lata badań opracował szereg zaleceń dietetycznych i własny plan dietetyczny oparty na zmianie proporcji między podażą białek, tłuszczów i węglowodanów w taki sposób, aby sprzyjać uczuciu sytości, utrzymaniu niskiego poziomu insuliny i pożegnać zbędne kilogramy na zawsze. Plan dr Ludwiga opracowany jest w trzech etapach, każdy z nich został szczegółowo opracowany od kątem zaleceń, dozwolonych bądź wykluczonych produktów a dla ułatwienia wdrożenia go przez czytelników zebrany w przejrzyste tabele. W celu zmotywowania odbiorców w książce zebrano kilkadziesiąt wypowiedzi podopiecznych dr Ludwiga zadowolonych z rezultatów jakie osiągnęli, wdrażając jego plan żywieniowy.

Czy w książce zawarta jest wiedza tajemna dostępna jedynie dla wybranych? Tak naprawdę książka jest dobrze napisanym poradnikiem żywieniowym, w którym zebrane są mechanizmy rządzące naszym metabolizmem. Autor wyraźnie podkreśla, że wybór niewłaściwych produktów obfitujących w wysoko przetworzone, proste węglowodany takie jak białe pieczywo, biały ryż, ziemniaki, słodzone napoje gazowane, gotowe przekąski śniadaniowe, ciastka i chipsy zaburzają nasze naturalne szlaki regulacyjne rozpoznawania głodu i sytości, które działałyby bez zarzutu, o ile wybieralibyśmy produkty mało przetworzone. Na nieszczęście przekąski, słodycze i napoje gazowane stanowią aż 61% żywności kupowanej przez Amerykanów, przyczyniając się znacząco do wzrostu poziomu insuliny we krwi i tyciu. Unikanie tłuszczu przy jednoczesnym wyborze produktów będących źródłem wysoko przetworzonych węglowodanów prostych, jak wyjaśnia dr Ludwig, nie pomoże zachować szczupłej sylwetki, bo cały szkopuł tkwi nie w tłuszczach – a właśnie w prostych węglowodanach, których powinno się unikać.

Podsumowując zalecenia dr Ludwiga: należy wystrzegać się wysoko przetworzonej żywności na korzyść pełnowartościowych, nieprzetworzonych produktów spożywczych obfitujących w białka, dobre tłuszcze i błonnik. Dla utrwalenia prozdrowotnego efektu warto jest zadbać o kondycję psychofizyczną a osoby z deficytem silnej woli powinny schować jedzenie spoza zasięgu wzroku ;-)

Komu poleciłabym książkę „Wiecznie głodny” Davida Ludwiga? Na pewno osobom zainteresowanym tematyką żywieniową, tym którzy chcą schudnąć bez uszczerbku na zdrowiu, osobom które są zmotywowane do odchudzania i wiedzą, że systematyczna praca,  trwała zmiana sposobu żywienia i nie powielanie niewłaściwych przyzwyczajeń dają wymierne rezultaty.

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Redaktor Dietetycy.org.pl

Loading...
Udostępnienia