Detoks cukrowy [RECENZJA]

5/5 (2)
Tytuł: Detoks cukrowy. Jak stracić na wadze, dobrze się czuć i młodziej wyglądać.
Autor: Brooke Alpert, Patricia Farris
Rok wydania: 2015
Wydawnictwo: Bukowy Las
Ilość stron: 297

 

Książka Detoks cukrowy została napisana przez B.Alpert, która jest dyplomowaną dietetyczką oraz P.Farris- dermatologa, wykładowcę na Tulane University. Pomysł na stworzenie programu detoksu cukrowego powstał dzięki długoletnim obserwacjom swoich pacjentów. Wynik był jasny: to wszechobecny cukier i sztuczne słodziki w największym stopniu przyczyniają się do braku energii w codziennym życiu, problemów z redukcją masy ciała czy przedwczesnego starzenia się skóry. Według autorek multidyscyplinarne podejście pozwoli pozbyć się zbędnych kilogramów, odzyskać witalność i ładniej wyglądać

Czym jest detoks? Detoks jest nagłym odstawieniem substancji. Najczęściej używamy tego słowa w odniesieniu do odstawienia alkoholu. Autorki proponują nam jednak odstawienie cukru, w UWAGA: 3 dni!

Trzydniowy Plan Odstawiania Cukru i Naprawy skóry

Plan jest prosty: przez trzy dni nie jesz nabiału, owoców, pszenicy, skrobi i oczywiście żadnego cukru. Dozwolone jest chude mięso, warzywa, orzechy, przyprawy i niektóre oleje. W książce poświęcony jest cały rozdział na program pielęgnacyjny, który można przeprowadzić w zaciszu własnego domu. Zadaniem tych 3 dni jest oczyszczenie, relaks i przygotowanie do nowej, zdrowej diety.

Co dalej?

Po etapie 3-dniowego detoksu czas na uzdrawianie naszej tygodniowej diety. Plan dietetyczny na kolejne tygodnie opiera się na trzydniowym planie odstawiania cukru, do którego stopniowo włączane są inne produkty. Przykładowo do pierwszego tygodnia dodajemy porcję nabiału, wysokobłonnikowe produkty, kieliszek wina, a nawet jabłko! Takie przejście diety trwa ok. 4 tygodnie. Po tym czasie wchodzimy w „program podtrzymujący”,  który nadal opiera się na zasadzie zero cukru dodanego.

Zawartość książki

W książce oprócz 3-dniowego planu detoksu cukrowego znajdziemy jadłospis na 31 dni i mnóstwo przepisów (należą jednak do tych bardziej wyszukanych). Dodatkowo rozdział „Związek między dietą a ćwiczeniami fizycznymi” skupia się na znaczeniu aktywności fizycznej w redukcji tkanki tłuszczowej. Omówione w nim zostały poszczególne rodzaje treningu oraz technika wykonywania najważniejszych ćwiczeń. Patrcia Farris w rozdziale „Detoks dla skóry” omawia program pielęgnacyjny przygotowany na potrzeby 4-tygodnowej przemiany.

 

Czy książka jest warta uwagi?

Nasze społeczeństwo spożywa cukier na potęgę. Nie zdajemy sobie sprawy, że jest w produktach, w których nie powinno go być. Dosypujemy go wszędzie, bo organizm domaga się go coraz więcej. Koło się zamyka. Nasze zachowania żywieniowe muszą się zmienić. Książka z jednej strony, ze względu na dość obszerne zgłębienie tematu może otworzyć niektórym oczy. Oczywiście ludziom, którzy w temacie dietetyki są laikami. Ale sama nazwa książki jest zła, demotywująca. Chociaż trafna.

Przedstawiony plan żywieniowy faktycznie jest detoksem żywieniowym. Zakłada, że ludzie, którzy jedli cukier na potęgę z dnia na dzień dzięki jednemu poradnikowi przejdą dietetyczną przemianę i zrezygnują ze słodkiego smaku. Tak się nie da. To nie jest po prostu wykonalne. Prędzej czy później ludzie wrócą do swoich starych nawyków żywieniowych, bo na ich zmianę potrzeba długiego czasu. Na pewno nie 3 dni. Dlatego myślę, że wszystkie nowe diety i detoksy powinny zostać odsunięte na bok na rzecz dobrych specjalistów, którzy pomogą zmienić trwale nawyki żywieniowe.

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Izabela Florczak

Studentka kierunku dietetyka na UWM w Olsztynie. Główne zainteresowania: dietetyka sportowa, dietetyka leczenia otyłości, psychodietetyka oraz sport. Prowadzi własny profil „Zdrowiem Opętana”, na którym promuje zdrowe odżywianie i pomaga innym.

Loading...