Dieta Nordycka

ryby w ciąży dieta

Przez kilka ostatnich dekad niezmiennie dużym zainteresowaniem cieszy się dieta śródziemnomorska. Przeprowadzone dziesiątki badań potwierdzają jej pozytywny wpływ na zdrowie człowieka. Czy istnieją jednak także inne diety lokalne, które można by stosować z korzyścią dla naszego zdrowia? Okazuje się, że tak. Obiecująca w tym zakresie wydaje się Dieta Nordycka (NND- New Nordic Diet).

Co składa się na dietę nordycką?

Dieta nordycka odwołuje się do 3 głównych zasad:

  • więcej kalorii w diecie z roślin niż z mięsa
  • więcej ryb i owoców morza w diecie
  • więcej w jadłospisie produktów lokalnych

W diecie nordyckiej ilość energii pochodzącej z tłuszczów powinna wynosić około 30%, z węglowodanów 55%, a z białka 15%. Dieta nordycka pokrywa zapotrzebowanie na prawie wszystkie mikroskładniki. Szczególną uwagę należy zwrócić na spożycie wit.D (średnio w NND 5µg/d)- warto rozważyć suplementację, oraz u kobiet na spożycie żelaza (średnio w NND 14mg/d)- można zwiększyć spożycie mięsa do 100g/d. Dieta nordycka zaleca także spożycie soli na poziomie nie większym niż 5-6g/dzień.

Tab. Charakterystyka diety nordyckiej (dieta 2400 kcal/d).

KOMPONENTŚREDNIA ZAWARTOŚĆ W NND (g/dzień)
OWOCE

(w tym) owoce jagodowe

>300
50-100
WARZYWA

(w tym) kapustakorzeniowestrączkowe

>400
>29
>150
>30
ZIEMNIAKI>140
ŚWIEŻE ZIOŁAtak dużo, ile to możliwe
GRZYBY5
PRODUKTY Z PEŁNEGO ZIARNA>75
ORZECHY>30
RYBY I OWOCE MORZA>43
ALGI/WODOROSTY5
MIĘSO zwierząt hodowlanych (w tym drób)85-100
DZICZYZNA>4


Co zyskujemy, stosując taką dietę?

Badania pokazują, że dieta nordycka zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2, obniża cholesterol, pozwala na zmniejszenie masy ciała i obniża ciśnienie krwi. Połączona z aktywnością fizyczną korzystnie wpływa na nasze zdrowie.

Zobacz również

Jednak, o ile w badaniach wykazano, że cieszy się dużą akceptowalnością ze strony konsumentów, to była przez nich oceniana jako dość pracochłonna w przygotowaniu.

Nowe badanie z 2022 roku Uniwersytetu w Kopenhadze potwierdziło prozdrowotny wpływ diety nordyckiej. Wcześniej większość korzyści zdrowotnych przypisywano głównie redukcji masy ciała. Okazuje się, że niezależnie od masy ciała – ma ona pozytywny wpływ na poziom cukru i cholesterolu we krwi. Badanie opublikowane w Clinical Nutrition na grupie 200 Skandynawów potwierdziło ten efekt po pół roku stosowania diety nordyckiej [5] – przyp. redakcji

Co najważniejsze?

Dieta nordycka, podobnie jak dieta śródziemnomorska opiera się na zwiększonym spożyciu niektórych grup produktów w porównaniu do tzw. diety zachodniej. Potwierdza, więc zatem zależności, które już od dłuższego czasu dostrzegane są w różnych badaniach naukowych: w naszej diecie nie powinno zabraknąć warzyw, owoców oraz ryb.

Bibliografia:

  1. Mithril C. i wsp.: Dietary composition and nutrient content of the New Nordic Diet. Public Health Nutrition 2012, 16(5): 777–785.
  2. Poulsen K. i wsp.:  Long-term adherence to the New Nordic Diet and the effects on body weight, anthropometry and blood pressure: a 12-month follow-up study. European Journal of Nutrition 2015, 54, 1: 67-76.
  3. Micheelsen A. i wsp.: The acceptability of the New Nordic Diet by participants in a controlled six-month dietary intervention. Food Quality and Preference 2014, 36: 20-26.
  4. Kanerva N. i wsp.: The healthy Nordic diet and incidence of Type 2 Diabetes —10-year follow-up. Diabetes Research and Clinical Practice 2014, 106: 34-37.
  5. Gürdeniz, G., Uusitupa, M., Hermansen, K., Savolainen, M. J., Schwab, U., Kolehmainen, M., … & Dragsted, L. O. (2022). Analysis of the SYSDIET Healthy Nordic Diet randomized trial based on metabolic profiling reveal beneficial effects on glucose metabolism and blood lipids. Clinical Nutrition41(2), 441-451.