Jarmuż – właściwości

Jarmuż to odmiana kapusty o zielonych lub fioletowych liściach, która była bardzo popularna w średniowiecznej Europie. Jest on nazywany superwarzywem z powodu wysokiej zawartości witamin i minerałów.

Boerenkool

Rasbak – Praca własna, CC BY-SA 3.0, wikimedia.org

Może być serwowany w formie surowej (sałatki, koktajle) albo po ugotowaniu jako dodatek do mięs, makaronów, strączków czy składnik zup. Obecnie bardzo popularne są chipsy z jarmużu, które stanowią zdrową alternatywę słonych przekąsek.

Jarmuż jest bogaty w sulforafan – przeciwutleniacz, któremu przypisuje się właściwości antynowotworowe.

Aby zachować jak najwięcej sulforafanu w jarmużu, należy gotować go jak brokuły – na parze przez 3-4 minuty. Oprócz tego, jarmuż zawiera indolo-3-karbinol (I3C), który również jest związkiem antynowotworowym (ogranicza wzrost i namnażanie się komórek nowotworowych, wspomaga naprawę DNA).

Poza tym, naukowcy zidentyfikowali w jarmużu ponad 45 różnych flawonoidów, w tym kemferol i kwercetynę.

Jarmuż jako kombinacja flawonoidów, antyoksydantów oraz substancji przeciwzapalnych chroni nasze organizmy przed stresem oksydacyjnym czy chronicznymi zapaleniami.

Co poza tym zawiera jarmuż?

W kilku słowach: bogactwo witaminy A, K, C oraz magnezu, wapnia i żelaza.

Tak prezentuje się wartość odżywcza jarmużu na 100 g produktu (*wg USDA National Nutrient Database):

jarmuż

Zostaw swoją opinię:

Loading...
Udostępnienia