Późniejsze śniadanie i wcześniejsza kolacja a otłuszczenie ciała

3/5 (3)

Zmiany w porach spożywaniu śniadania i kolacji są pomocne w zmniejszeniu otłuszczenia ciała – jak wynika z nowego badania pilotażowego opublikowanego w „Journal of Nutritional Science”.

późne śniadanie wczesna kolacja
soloway / 123RF

Badanie

Podczas 10-tygodniowego badania dotyczącego konsumpcji w oknie ograniczonym czasowo (forma przerywanego głodu, ang. time-restricted feeding, TRF) badacze pod kierunkiem dr Jonathana Johnstona z Uniwersytetu w Surrey (Wielka Brytania) zbadali wpływ zmian czasu konsumpcji posiłków na ilość i rodzaj spożywanego pokarmu, skład ciała i wskaźniki ryzyka występowania cukrzycy i choroby serca.

Przebieg badania

Uczestnicy zostali podzieleni na dwie grupy – w pierwszej uczestnicy musieli opóźnić swoje śniadanie o 90 minut i zjeść kolację 90 minut wcześniej, natomiast w drugiej grupie badani jedli posiłki w swoich zwyczajowych porach (grupa kontrola). Uczestnicy byli zobowiązani do dostarczenia próbek krwi oraz wypełnienia dzienników żywieniowych przed i podczas 10-tygodniowej interwencji. Uczestnicy wypełnili także kwestionariusz zwrotny bezpośrednio po badaniu.

Wyniki

W przeciwieństwie do wcześniejszych badań w tej dziedzinie, uczestnicy nie byli poproszeni o trzymanie się ścisłej diety i mogli jeść swobodnie, pod warunkiem, że spożywali posiłki w czasie określonego okna konsumpcyjnego. Pomogło to naukowcom ocenić, czy ten rodzaj diety był łatwy do naśladowania w życiu codziennym. Zespół badawczy odkrył, że ci, którzy zmienili czas swoich posiłków, stracili średnio ponad dwa razy więcej masy tkanki tłuszczowej niż osoby z grupy kontrolnej.

Chociaż nie było żadnych ograniczeń co do tego, co uczestnicy mogli zjeść, naukowcy zauważyli, że ci, którzy zmienili czas swoich posiłków, spożywali mniej pokarmu niż badani z grupy kontrolnej. Obserwacja została potwierdzona przez odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu, z których wynikało, że 57% uczestników odnotowało zmniejszenie spożycia żywności ze względu na zmniejszony apetyt, mniej możliwości do jedzenia lub zmniejszenie liczby przekąsek (zwłaszcza wieczorem).

Przeczytaj także na dietetycy.org.pl:  Czy śniadanie naprawdę jest tak ważne?

Zastosowanie w praktyce

W ramach tego badania naukowcy zbadali także, czy ten sposób odżywiania się byłby realny do stosowania długoterminowo w codziennym życiu. Po analizie, 57% uczestników uznało, że nie mogliby utrzymać nowych pór spożywania posiłków w czasie przekraczającym przewidziane 10 tygodni z powodu niezgodności z życiem rodzinnym i społecznym. Jednak 43% uczestników rozważyłoby kontynuację, gdyby pory konsumpcji były bardziej elastyczne.

Dr Jonathan Johnston powiedział: „Chociaż badanie zostało przeprowadzone na nielicznej grupie, dostarczyło nam nieocenionego wglądu w to, jak niewielkie zmiany w czasie spożywania posiłków mogą przynosić korzyści naszemu organizmowi. Zmniejszenie otłuszczenia redukuje ryzyko rozwoju otyłości i innych powiązanych chorób, tak więc jest to niezbędne do poprawy naszego ogólnego stanu zdrowia. […]  Zamierzamy teraz wykorzystać te wstępne wyniki do zaprojektowania większych, bardziej kompleksowych badań dotyczących konsumpcji ograniczonej czasowo“.

Źródło: Rona Antoni, Tracey M. Robertson, M. Denise Robertson, Jonathan D. Johnston. A pilot feasibility study exploring the effects of a moderate time-restricted feeding intervention on energy intake, adiposity and metabolic physiology in free-living human subjects. Journal of Nutritional Science, 2018; 7

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Małgorzata Wilkowska

Absolwentka WSR w Warszawie na kierunku dietetyka, obecnie kontynuuje naukę na studiach magisterskich na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku. Zainteresowania: psychodietetyka, dietetyka kliniczna, dietetyka pediatryczna oraz edukacja żywieniowa.

Yes No