Śliwki – właściwości

śliwki właściwości

Sierpień to miesiąc aromatycznych, słodkich śliwek. Śliwki, do których zaliczane są również nektarynki, morele oraz migdały, zawierają całą gamę prozdrowotnych substancji, w tym potas o działaniu przeciwnadciśnieniowym (1 średniej wielkości śliwka ma go 113 mg).

Zdrowe śliwki !

Barwniki śliwek, w tym antocyjany, działają przeciwwolnorodnikowo, wspomagając mechanizmy naprawcze w organizmie.

Nie tylko pod postacią świeżą ale i suszoną śliwki przyczyniają się do sprawnego funkcjonowania organizmu. Już 1 średnia suszona śliwka zawiera 1 g. błonnika (dzienne zalecenie na ten składnik to 20 g.), jednak nie należy zjadać zbyt dużych ilości suszonych owoców ze względu na ich kaloryczność.

Ponieważ śliwki są owocami o niskim indeksie glikemicznym, regularne ich spożywanie może wspomóc kontrolę poziomu cukru we krwi, a także zredukować ryzyko wystąpienia cukrzycy typu drugiego.

Śliwki zapewniają także podaż beta karotenu, żelaza oraz fluoru a także witaminę B6, PP oraz witaminę K.

Zobacz również
witaminy w owocach

Jak wycisnąć jeszcze więcej ze śliwki?

Najlepsze śliwki to te, które osiągną intenstywną barwę charakterystyczną dla swojego gatunku (istnieje cały szereg barw, który mogą one osiągnąć w zależności od gatunku). Przy czym nie należy również spożywać owoców nadpsutych nawet po odcięciu zniszczonego fragmentu, ponieważ pleśnie przechodzą cały miąższ owocu, niekoniecznie uwidaczniając swoje strzępki.

Należy pamiętać również o dokładnym myciu owoców przed spożyciem – dotyczy to zarówno świeżych śliwek jak i suszonych. Te drugie często są konserwowane związkami siarki, które zapobiegają pleśnieniu owoców podczas przechowywania – dlatego warto zmyć przynajmniej pewną część tych związków, które osiadły na skórce. Zbyt duże ich ilości mogą działać drażniąco na układ pokarmowy oraz  powodować bóle głowy.