Śniadanie – dlaczego takie ważne?

Śniadanie uważane jest przez dietetyków za najważniejszy posiłek, ponieważ ma dostarczyć niezbędne składniki odżywcze oraz energię na resztę dnia.

Co jedzą Polacy na śniadanie?

Standardowe polskie śniadanie składa się z ciepłego napoju: herbaty, kawy bądź kakao, kanapki z wędliną, serem, twarożkiem i dodatkiem warzyw. Często na  naszych stołach gości jajecznica, płatki zbożowe z mlekiem i owocami, tosty z dżemem lub inne smakołyki.

Niestety coraz częściej dietetycy słyszą, że pacjenci w ogóle nie jedzą śniadań.

Dlaczego rezygnujemy ze śniadania?

Jakie są tego przyczyny? Pośpiech i brak czasu przed wyjściem do pracy/ szkoły, słabe odczuwanie głodu w godzinach porannych, chęć dłuższego snu, odchudzanie i rezygnacja ze śniadań.

Według badań częściej nie spożywają śniadań dziewczęta niż chłopcy, młodzież niż dzieci oraz dzieci zamieszkujące miasta niż wsie, a także dzieci z rodzin o niskim statusie społeczno-ekonomicznym. (Rampersaud 2009, Szajewska i Ruszczyński  2010)

Spożycie śniadania ma mnóstwo zalet:

Poprawia gęstość żywieniową diety, wiążę się z bardziej prozdrowotnym doborem produktów spożywczych w ciągu dnia, dzięki porannej dawce energii w postaci śniadania, czujemy się dłużej syci i rzadziej wybieramy słodkie przekąski, a więcej spożywamy owoców i warzyw.

Poprawie ulega nasza ogólna kondycja organizmu, dzięki spożytym składnikom pokarmowym w porannym posiłku (witaminy z grupy B, jod, cynk, żelazo). Cieszymy się lepszą pamięcią, następuje poprawa uczenia się (Adolphus   i in. 2013,  Giovanni i in. 2008,  Maffeis  i in. 2012). Udowodniono również, że spożycie śniadania wiążę się z lepszymi ocenami w szkole.

Ocenie poddano również wpływ śniadania na funkcje poznawcze. Spadek nastrojów depresyjnych, ogólne zadowolenie, lepsza koncentracja, większa kreatywność, spadek nadpobudliwości, poprawienie się pamięci krótkoterminowej i epizodycznej . To jedne z wielu zalet regularnego spożywania śniadań. (Adolphus   i in. 2013,  Due 2013,  Rampersaud  i in. 2005)

Spożywanie śniadań ma ogromny wpływ na utrzymanie prawidłowej masy ciała. Rzadsze występowanie nadwagi i otyłości występuje u osób, u których jest większa częstotliwość spożycia śniadań.( Kowalkowska i in. 2014)

Urozmaicone, codzienne spożywanie śniadania zmniejsza ryzyko wystąpienia otyłości od 30%-200%. Jedzenie pierwszego posiłku zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych: nadciśnienia tętniczego, cukrzycy typu 2, zespołu metabolicznego.

Dlatego warto kierować się chińskim przysłowiem: „Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi.”

No może polemizowałabym z kolacją ! Jest również bardzo istotnym posiłkiem w ciągu dnia.

Na podstawie:

  • Wądołowska L.: Śniadanie- jeść czy nie jeść? To nie jest trudne pytanie.

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Magister Dietetyk, specjalista ds. jakości żywności, audytor HACCP

Loading...
Udostępnienia