fbpx
5/5 (2)

Czy sposób serwowania pożywienia wpływa na preferencje żywieniowe dzieci?

Celem badania przeprowadzonego przez Future Consumer Lab była analiza tego czy dzieci preferują żywność serwowaną w określony sposób oraz czy ich płeć i wiek mają wpływ na ich upodobania. Wyniki opublikowano w „Journal of Sensory Studies”.

Sposób serwowania dań dla dzieci

„Jako badacz, słyszałam anegdoty rodziców, o tym, że ich dzieci wolą, aby jedzenie było serwowane w określony sposób lub podane w danej kolejności. Jednak nie posiadamy obszernej wiedzy opartej na dowodach dotyczących tego, jak dzieci sortują i jedzą swoje jedzenie, co jest bardzo istotne, gdy na przykład chcemy, aby nasze dzieci spożywały więcej warzyw – lub ogólnie więcej jadały” – jak mówi profesor Annemarie Olsen z Future Consumer Lab z Wydziału Nauk o Żywności na Uniwersytecie w Kopenhadze (Dania).

Cenne wskazówki

Oprócz bycia pomocną wskazówką dla rodziców, wyniki badania mogą być wykorzystane do optymalizacji programów żywieniowych w szkołach i firmach cateringowych oferującym posiłki dla dzieci. Wiadome jest, że dzieci mogą jeść więcej owoców i warzyw, jeśli podawane są w małych porcjach i udostępniane swobodnie, dzięki czemu można je łatwo chwycić i spożyć. Naukowcy donoszą również, że prezentacja wizualna wpływa na to, ile dzieci jedzą.

Badanie

                Naukowcy poprosili setkę uczniów w wieku 7-8 i 12-14 lat o sporządzenie priorytetowej listy zdjęć sześciu różnych potraw serwowanych na trzy odmienne sposoby:

  • z elementami jedzenia przedstawionymi osobno, które nie stykały się ze sobą,
  • jako mieszankę oddzielnych składników oraz składników wymieszanych razem,
  • mix wszystkich składników potrawy.

Wyniki zależne od wieku dziecka

                Po uszeregowaniu przez dzieci wyświetlanych zdjęć naukowcy mogli wywnioskować, która prezentacja żywności i jaki styl serwowania najbardziej im się spodobał. Badanie pokazuje, że młodsze dziewczęta (7-8 lat) preferują oddzielny styl serwowania, podczas gdy chłopcy w tym samym wieku nie zwracają uwagi na sposób, w jaki podaje się im posiłki. Badania pokazują również, że dzieci w wieku od 12 do 14 lat preferują opcję trzecią bądź drugą.

Główne wnioski

Badania nie dają informacji o tym, dlaczego młodsze dziewczęta wolą, aby ich jedzenie prezentowało się jako oddzielne składniki. „Jedna sugestia może być taka, że dziewczynki w tym wieku wierzą, że różne składniki dania mogą się wzajemnie zanieczyszczać. Możliwe również, że preferują spożywanie różnych pokarmów w określonej kolejności, co nie jest możliwe, gdy wszystkie składniki zostaną wymieszane razem, lub że wyraźne oddzielenie składników potrawy dają lepszy pogląd na to, co rzeczywiście się spożywa” , jak sugerują badacze.

Zdaniem naukowców, pomimo braku wyraźnych preferencji w grupie chłopców 7-8 lat, wszystkim młodszym dzieciom lepiej serwować dania, w których składniki są wyraźnie od siebie oddzielone.

Źródło: S. E. Nielson, S. Skouw, A. Olsen. Serving style preferences for various meal arrangements among children. Journal of Sensory Studies, 2018

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Małgorzata Wilkowska

Absolwentka WSR w Warszawie na kierunku dietetyka. Zainteresowania: psychodietetyka, dietetyka kliniczna, dietetyka pediatryczna oraz edukacja żywieniowa.