Dlaczego należy pić wodę?

Woda jest głównym składnikiem organizmu. Może stanowić 45-75% masy ciała, u dorosłego człowieka jej udział sięga ok.60% (u kobiet trochę mniej). Można stwierdzić, że jest w pewnym sensie materiałem budulcowym. Ponadto stanowi środowisko dla wszystkich procesów życiowych w organizmie oraz jest substratem wielu reakcji biochemicznych. Woda jest również niezbędna do prawidłowego przebiegu procesów trawienia: formowania kęsów pożywienia, przesuwania treści pokarmowej wzdłuż przewodu pokarmowego, właściwego działania enzymów trawiennych. Pełni też rolę zabezpieczającą i zwilżającą oraz ochronną np. dla gałki ocznej, mózgu czy płodu.

pixabay, cc0

Aby nasz organizm działał sprawnie, zawartość wody w organizmie człowieka musi być utrzymana na stałym poziomie. Oznacza to, że powinniśmy przyjmować tyle wody w ciągu dnia ile jej wydalamy. Średnio jest to 2,8 litra na dobę.

ŹRÓDŁO

WODY

ILOŚĆ

(cm³)

DROGI

WYDALANIA

ILOŚĆ

(cm³)

Pożywienie stałe

Napoje

Procesy metaboliczne

1000

1500

300

Nerki (mocz)

Płuca (para wodna)

Skóra (pot)

Przewód pokarmowy(kał)

1500

550

600

150

 

RAZEM

 

2800

 

RAZEM

 

2800

Źródłem wody dla organizmu są przede wszystkim napoje. Powinniśmy wypijać minimum 1,5l wody dziennie. Najlepiej wybierać wodę zmineralizowaną, która dostarczy również niezbędnych pierwiastków dla naszego organizmu. Słodkie napoje szczególnie w upalne dni nie ugaszą pragnienia, lecz tylko je nasilą.

Pewnych ilości wody dostarcza też pożywienie o konsystencji stałej:

  • warzywa i owoce – do 95%
  • mięso – ok.70%
  • pieczywo – 40%

Oleje roślinne i cukier prawie wcale nie zawierają wody.

Woda wytwarza się także w organizmie w wyniku katabolizmu składników energetycznych czyli z glukozy, kwasu palmitynowego i albumin. Średnio najwięcej wody powstaje podczas utleniania tłuszczów.

Co się dzieje gdy pijemy zbyt mało?

Jeśli nasz organizm nie otrzyma odpowiedniej ilości wody, dochodzi najpierw do zmniejszenia objętości osocza, wzrostu stężenia w nim sodu i zwiększenia osmolarności, czyli prościej mówiąc do odwodnienia, którego objawami są:

  • pragnienie
  • zmniejszone wydzielanie śliny i wysychanie jamy ustnej
  • rozdrażnienie
  • bezsenność
  • zaczerwienienie skóry
  • utrata apetytu
  • zaburzenia koncentracji
  • zmniejszona ilość moczu i zmiana jego koloru na brunatny
  • ograniczone wydalanie produktów przemiany materii (m.in. mocznik, kreatynina), które powodują zatrucie organizmu

Zbyt mała podaż płynów ogranicza także ilość wydalanego potu, co może być bardzo niebezpieczne podczas występowania wysokich temperatur i prowadzić do przegrzania organizmu. Dlatego o odpowiednie nawodnienie trzeba zadbać szczególnie w lato oraz podczas wykonywania wysiłku fizycznego.

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Jestem studentką III roku dietetyki na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu. Wiedzę na temat zdrowego odżywiania poza studiami czerpię również z książek oraz ze szkoleń i konferencji. Wolne chwile często spędzam w kuchni sprawdzając nowe, zdrowe przepisy.

Loading...
Udostępnienia