Granat i jego właściwości prozdrowotne

Avatar photo
granat właściwości

Egzotyczny owoc o militarnej nazwie i słodkim, ciekawym smaku i pięknym aromacie. Granat – o czerwonej skórce i wnętrzu z aż kilkuset jadalnych nasion (a dokładniej ich osłonek). W Polsce łatwe do nabycia w sklepach ale rzadko kupowane. A szkoda…

Granat – właściwości prozdrowotne

Wskazuje się na pozytywny wpływ spożycia granatu przy chorobach układu krwionośnego. Dzięki dużej zawartości witaminy C przydawać się może, gdy chcemy zadbać o odporność organizmu na choroby.

Badaczom udało się potwierdzić także skuteczność soku z granatu w redukowaniu objawów COVID-19 [1].

Wartości odżywcze granatu

Owoce granatu to cenne źródło witaminy C, zawiera także znaczące ilości potasu, fenoli oraz witaminy B5. To także dobre źródło innych ważnych składników odżywczych, źródło błonnika i na tle innych słodkich owoców – stosunkowo niskokaloryczne.

Wartość odżywcza w 100 gramach
Wartość energetyczna83 kcal
Białko1,67 g
Tłuszcze1,17 g
Węglowodany18,7 g
Błonnik4 g
Witamina C10,2 mg
Potas236 mg
Kwas pantotenowy0,377 mg
Foliany38 µg
Źródło: USDA [2]

Jak obierać owoce granatu ?

To co wiele osób zniechęca do kupowania tego smacznego owocu, to dość uciążliwy sposób ich obierania. Jak więc zneutralizować taki niebezpieczny dla czystości kuchni granat? Można spróbować poprzez usunięcie końcówek owocu, przecięcie go na kilka kawałków. Wkładamy je następnie do zimnej wody na kilka minut. Potem bierzemy w ręce owoc i wyłamujemy nasiona, które powinny wypaść do naczynia i opaść na jego dno. Teraz w łatwy sposób można wybrać jadalne części i przygotować do zjedzenia lub udekorowania potraw. Alternatywą jest zamrożenie owocu, co również ułatwi jego rozebranie.

Jak poznać świeże granaty ?

Jeśli szukasz dobrego, świeżego i aromatycznego owocu granatu, to zwróć przede wszystkim uwagę na jego żywą barwę oraz ciężar. Owoce najbardziej wartościowe będą się  charakteryzowały większym ciężarem. Wystarczy je zważyć w ręce.

Bibliografia:

  1. Forouzanfar, F., Ahmadpoor, M., Farahi, M. M., Hadianfar, A., Sahebkar, A., Esmaily, H., Nematy, M., & Rakhshandeh, H. (2022). The Effect of Pomegranate Juice and Sumac Consumption in the Treatment of Outpatients with COVID-19. Mediators of inflammation2022, 6850342. https://doi.org/10.1155/2022/6850342
  2. https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/169134/nutrients
  • Data pierwotnej publikacji artykułu: 8.11.2012
  • Data ostatniej aktualizacji o wyniki badań: 31.12.2022