Hummus

Hummus, dla jednych dziwnie brzmiąca nazwa, dla innych nieodłączny element diety, czy też nowość wzbudzająca ciekawość. Niezależnie od tego jakie jest Twoje zdanie na jego temat powinien się pojawić na Twoim stole. Ostatnio już nie tak obco brzmiący, szczególnie wśród wegetarian i wegan, którzy dobrze znają jego prozdrowotne moce.

Jednak skąd się wziął i dlaczego jest tak wychwalany?

hummus

veganbaking.net, flickr.com, CC BY-S.A. 2.0

Czym jest hummus?

Otóż nie jest on nowym wymysłem, bowiem jego początki sięgają XII wieku. Jednak zdania, co do tego są podzielone. Jego wartości cenią sobie kuchnie libańskie, arabskie, żydowskie, kaukaskie. W Polsce coraz bardziej doceniany, choć dopiero od niedawna.

Co  kryje w sobie ten dla wielu dziwnie brzmiący wynalazek?

Hummus to nic innego jak pasta z ciecierzycy, sezamu, połączona z oliwą, czosnkiem i sokiem z cytryny. To bazowa receptura, która oczywiście może być modyfikowana.

Właściwości i wartości odżywcze hummusu

Jest to doskonałe źródło białka i wapnia za sprawą ciecierzycy i sezamu, co doceniają wegetarianie i weganie. Jeśli do sporządzenia humusu użyjemy pasty sezamowej to zawarta w niej metionina pozwoli uzupełnić białko ciecierzycy, czyniąc je bardziej wartościowym. Dodatkowo zawiera witaminę C i wysoką dawkę żelaza. Jednak to nie wszystko, kwas foliowy, mangan, witamina B6, jednonienasycone oraz wielonienasycone kwasy tłuszczowe. To skarbnica, która pozwoli na poprawę odporności, doda energii, usprawni funkcjonowanie układu krwionośnego i nerwowego. Posiada niski indeks glikemiczny, co powinno zainteresować diabetyków.  Hummus zawiera znaczną ilość tłuszczu, jednak dobrych pod względem jakościowym.

To tylko kilka jego prozdrowotnych właściwości, dlatego warto wprowadzić go do swojej codziennej diety, by nie był już tylko obco brzmiącym wyrazem.

Przepis na domowy hummus

Poniżej przykładowy przepis na domowy hummus:

Składniki:
250g ciecierzycy lub puszka odsączonej (dla zapracowanych i zabieganych)
2-3 ząbki czosnku
2-3 łyżki oliwy (od tego będzie zależał stopień gładkości konsystencji)
2-3 łyżki ziaren sezamu/pasty sezamowej
sok z połowy cytryny
szczypta soli

Ciecierzycę namaczamy na noc, gotujemy do miękkości. Dodajemy pozostałe składniki (posiekany czosnek, oliwę, sezam/pastę sezamową), blendujemy na gładką masę. Moczenie i gotowanie pomijają osoby korzystające z cieciorki w puszce.

Jest to przepis bazowy, dlatego nic nie stoi na przeszkodzie, by tak przygotowaną masę doprawić czerwoną papryką, chilli, czy ulubionymi ziołami. Tak sporządzaną pastę dodajemy do kanapek, wafli ryżowych, chlebka pita, naleśników, czy tortilli. Możliwości jest wiele, a korzyści jeszcze więcej.

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Studentka dietetyki Śląskiego Uniwersytetu Medycznego, ciągle zgłębiająca tematykę żywienia i sportu, zainteresowana dietą wegańską i jej pozytywnymi aspektami w codziennym życiu.

  • Robię hummus, uwielbiam hummus i staram się propagować jego właściwości zdrowotne i smakowe! PS. Hummus z cieciorki w puszce jest lepszy – moim zdaniem.

Loading...
Udostępnienia