Korzyści ze spożywania borówek dla zdrowia układu sercowo-naczyniowego

borówki układ krwionośny

Nowe badanie opublikowane w „Journal of Gerontology Series A” wykazało, że spożywanie 200 g borówek w formie napoju codziennie przez miesiąc może prowadzić do poprawy czynności naczyń krwionośnych i obniżenia skurczowego ciśnienia krwi u zdrowych osób.

Borówki i układ krwionośny – badanie

Badacze z King’s College London (Wielka Brytania) badali 40 zdrowych ochotników przez miesiąc. Losowo podawano im codziennie napój zawierający 200 g borówek albo odpowiednio dobrany napój kontrolny.

Zespół monitorował wyniki badań krwi i moczu badanych, a także wartości ich ciśnienia krwi i zależną od przepływu rozszerzalność (ang. flow-mediated dilation, FMD) tętnicy ramiennej, która jest miarą tego, jak tętnica rozszerza się, gdy zwiększa się przepływ krwi, co jest uważane za wrażliwy biomarker ryzyka choroby sercowo-naczyniowej.

W kolejnym badaniu naukowcy porównali wpływ spożywania napoju z jagodami z płynem zawierającym oczyszczone antocyjany. Antocyjany to rodzaj fitozwiązku odpowiedzialnego za niebieski, czerwony, różowy i purpurowy kolor niektórych owoców i warzyw, takich jak jagody i czerwone winogrona. Dane porównali również z napojami kontrolnymi zawierającymi podobne ilości błonnika, składników mineralnych lub witamin z borówek.

Zespół badawczy odkrył, że:

  • wpływ na funkcjonowanie naczyń krwionośnych obserwowano dwie godziny po spożyciu napojów zawierających jagody i wpływ ten utrzymywał się przez miesiąc nawet po nocnym poście.
  • w ciągu miesiąca wartości ciśnienia krwi spadły o 5 mmHg. Jest to podobne do tego, co jest często obserwowane w badaniach z zastosowaniem leków hipotensyjnych.
  • spożywanie napojów zawierających oczyszczone antocyjany doprowadziło do ​​poprawy funkcji śródbłonka. Komórki śródbłonka działają jak bariera między krwią lub limfą a otaczającą tkanką ciała, a także odgrywają kluczowe role w krzepnięciu krwi i regulacji ciśnienia krwi.
  • napój kontrolny, napój kontrolny z błonnikiem, napój kontrolny zawierający liczne składniki mineralne i witaminy nie miały znaczącego wpływu na FMD w dwóch i sześciu godzinach po ich spożyciu.

Podsumowanie

Główny analityk, dr Ana Rodriguez-Mateos z Wydziału Nauk o Żywieniu w King’s College London, powiedziała: „Chociaż najlepiej jest spożywać całe jagody, aby uzyskać pełną korzyść dla zdrowia, nasze badanie wykazało, że większość efektów można wyjaśnić obecnością antocyjanów”.

Zobacz również
brokuły warzywa dziecko

Jeśli zmiany, które zaobserwowaliśmy w funkcjonowaniu naczyń krwionośnych po spożywaniu borówek każdego dnia mogą utrzymać się przez całe życie, mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych nawet o 20%.”

Może zainteresuje Cię także:

Źródło: Ana Rodriguez-Mateos, Geoffrey Istas, Lisa Boschek, Rodrigo P Feliciano, Charlotte E Mills, Céline Boby, Sergio Gomez-Alonso, Dragan Milenkovic, Christian Heiss. Circulating anthocyanin metabolites mediate vascular benefits of blueberries: insights from randomized controlled trials, metabolomics, and nutrigenomics. The Journals of Gerontology: Series A, 2019;