Owoce Goji – eliksir młodości

W ostatnich latach jagody Goji stały się niezwykle popularne. Nazywane są naturalnym „eliksirem młodości”. Znane są już od ponad 2000 lat w tradycyjnej medycynie chińskiej i tybetańskiej. Coraz więcej osób zaczęło je włączać do codziennej diety. A teraz odpowiedzmy sobie na pytanie dlaczego te oto owoce są takim cennym składnikiem naszej diety?

Właściwości prozdrowotne

goji

Lycium chinense, Didier Descouens, CC 3.0, wikimedia.org

Oficjalna nazwa to Lycium barbarum – kolcowój pospolity, z rodziny psiankowatych. Inaczej nazywane są czarcim wymysłem czy azjatycką wilczą jagodą. Owoce mają jasnopomarańczową lub czerwoną barwę. Należą do tej samej rodziny co np. ziemniaki, pomidory czy papryka. Zawierają potas, który pozytywnie wpływa na pracę serca (1132mg/100g owoców).

Stosowane są w chorobach układu krążenia, układu pokarmowego, nerek, płuc oraz w leczeniu reumatyzmu, schorzeń wątroby, do oczyszczania krwi, poprawy wzroku, wzmacniania mięśni i kości poprzez wysoką zawartość wapnia(102mg/100g owoców).  Ze składników mineralnych można jeszcze wyróżnić żelazo (główny składnik hemoglobiny), który zapobiega ryzyku wystąpienia anemii; cynk – niezbędny do prawidłowego wzrostu włosów i paznokci. Dzięki dużej zawartości błonnika obniżają stężenie cholesterolu frakcji LDL, a także hamują jego syntezę, zapobiegając przemianom tłuszczowym wątroby. Reguluje on także pracę jelit. Poprzez dużą zawartość witaminy C wspomagają funkcjonowanie układu odpornościowego i korzystnie wpływają na ogólną kondycję fizyczną organizmu.

Dzięki bogactwu antyoksydantów, głownie flawonoidów, witaminy E, selenu i beta-karotenu, ich spożywanie może wspomóc budowę nowych i odbudowę starych komórek, a także mogą spowalniać procesy starzenia. Ponadto przyczyniają się do wygładzania skóry, zachowania jej jędrności i ochrony przed nowotworami. Przeciwutleniacze także chronią DNA komórki przed uszkodzeniami spowodowanymi przez wolne rodniki i promienie UV. Zeaksantyna, luteina, kartenoidy zawarte w jagodach  Goji mogą poprawiać wzrok, co jest szczególnie istotne u osób starszych. Są bogate także w witaminy z grupy B, aminokwasy, polisacharydy usprawniające układ odpornościowy. Wyróżniamy też betainę, która jest niezbędna do produkcji choliny w wątrobie – łagodzi nerwicę i obniża poziom homocysteiny (wysoki poziom może przyczyniać się do wystąpienia miażdżycy).

Ważna informacja dla pań! Mianowicie owoce Goji łagodzą bóle miesiączkowe i pomagają w leczeniu raka szyjki macicy, dzięki zawartemu  w swoim składzie cyceronu (czynnika przeciwzapalnego).

Zastosowanie w kuchni

Można używać je do:

  • jogurtu
  • mleka
  • ciast, ciastek
  • jako napar
 W 100 g
Energia(kcal) 370
Białko(g) 12
Tłuszcz(g) 10
Węglowodany(g) 68
Błonnik(g) 10

*wg ilewazy.pl

Co prawda w 100 g mają aż 370 kcal, ale nie mamy się o co martwić. Zazwyczaj spożywa się 10 g (łyżka) suszonych owoców Goji, czyli około 37 kcal np. dodając je do jogurtu.

Ciekawostka

Obecne szczepionki przeciwko grypie nie chronią w 100 % przed zakażeniem grypą, dlatego przeprowadzono badanie na myszach czy wpływ owoców Goji chroni przed zachorowaniem na tę chorobę. Badania pochodzą od  naukowców z Jean Mayer Amerykańskiego Departamentu Rolnictwa Human Nutrition Research Center on Aging (USDA HNRCA) na Uniwersytecie Tufts. Aby zbadać skutki działania jagód Goji  naukowcy przeprowadzili badania starszych myszy płci męskiej w wieku 20-22 miesięcy. W tym czasie myszom podano dwie szczepionki zakażone wirusem grypy. Zespół następnie testował myszy dla określonych przeciwciał grypy i oceniał objawy zakażenia, w tym utrata masy ciała. Badacze zaobserwowali silniejszą odpowiedź immunologiczną u myszy, które były karmione jagodami Goji niż szczepionkami przeciwko grypie. Stwierdzono też mniejszą utratę masy ciała, w porównaniu z grupą, która otrzymywała tylko szczepionki.

Źródło:

http://www.alternatywnamedycyna.pl/artykul.php?a_id=169

http://www.medicalnewstoday.com/articles/270112.php

http://sante.pl/m149/zdrowe-zycie/zasady-zywienia/jagody-goji

http://biotechnologia.pl/kosmetologia/artykuly/jagody-goji-najbogatszym-zrodlem-przeciwutleniaczy,12839

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Absolwentka Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach o specjalności dietetyka kliniczna. Zainteresowana racjonalnym odżywianiem i dietą w poszczególnych jednostkach chorobowych.

Komentowanie wyłączone.

Loading...
Udostępnienia