Portulaka warzywna. Jak smakuje i jakie ma właściwości prozdrowotne?

Avatar photo
portulaka warzywna

Portulaka warzywna? Brzmi nietypowo, a jednak to warzywo latem możemy znaleźć w sklepie ze zdrową żywnością. Skoro trafiliście na ten artykuł na pewno zastanawiacie się jak smakuje portulaka warzywna i jakie ma właściwości prozdrowotne? Sprawdźmy!

Portulaka warzywna i jej zastosowanie kulinarne

Smak

Portulaka warzywna (Portulaca oleracea L.) ma kwaskowaty, lekko orzechowy smak. Jest odżywcza, bogata w cenne składniki.

🔎 Z rośliny wyizolowano między innymi flawonoidy, alkaloidy, polisacharydy, kwasy tłuszczowe [4]

Zastosowanie

Może okazać się świetnym zamiennikiem popularnych warzyw liściowych. Portulakę można dodać do sałatki, past, twarożku, kanapek. Można ją serwować w postaci ugotowanej bądź na surowo. Dodać do zup, mięsa, tortilli czy potrawek z ryżu.

Wartości odżywcze

Zawiera szereg antyoksydantów. Znajdziemy w niej:

  • witaminę C,
  • witaminę A,
  • witaminy z grupy B ( B1, B2, B3 ),
  • wapń,
  • żelazo,
  • magnez,
  • potas.

Właściwości zdrowotne

Portulaka wspomaga mikrobiotę jelitową [5], wspiera pracę wątoby [2] i ma właściwości przeciwzapalne [3].

🔎 Metaanaliza przeprowadzona na randomizowanych kontrolowanych badaniach [1] wykazała, że suplementacja portulaką warzywną istotnie obniża poziom glukozy na czczo, ale nie wpływa znacząco na poziom insuliny, wskaźnik HOMA-IR ani QUICKI. Zdaniem naukowców potrzebne są dalsze badania wysokiej jakości w celu potwierdzenia tych wyników.

Zobacz również
warzywa kapustne

Odchudzanie

🔎 Meta-analiza z 2023 roku [6] wskazała, że spożycie portulaki może skutkować istotnym obniżeniem masy ciała, wskaźnika masy ciała (BMI) oraz ciśnienia skurczowego krwi, zwłaszcza u osób o BMI poniżej 30 BMI. Nie stwierdzono istotnego wpływu na obwód talii i ciśnienie rozkurczowe krwi. Badacze zaznaczają, że potrzebne są dalsze badania na zrozumienie i potwierdzenie tego efektu.

Cholesterol

🔎 Badanie opublikowane w „Food Science and Nutrition” [7] wykazało, że spożywanie portulaki ogrodowej (Portulaca oleracea) znacząco obniża poziom trójglicerydów, całkowitego cholesterolu i białka C-reaktywnego, a także zwiększa poziom dobrego cholesterolu (HDL-C). Portulaka nie wpływała jednak na poziom złego cholesterolu (LDL-C). Spożycie do 30 g/dzień portulaki uznane zostało za bezpieczne i korzystne dla zdrowia sercowo-naczyniowego.

Znaczenie w medycynie ludowej

Znana jest głównie w rejonach śródziemnomorskich, natomiast starożytni Egipcjanie pili napar z liści portulaki, gdy mieli problemy z układem moczowym. Przypisuje się jej właściwości łagodzące objawy zgagi.

Bibliografia:

  1. Abbasi, S., Mashatan, N., Farmani, E., Khodashenas, M., Musazadeh, V., Ahrabi, S. S., … & Faghfouri, A. H. The effects of purslane (Portulaca oleracea) on glycemic indices: A GRADE‐assessed systematic review and meta‐analysis of randomized controlled trials. Phytotherapy Research.
  2. Farkhondeh, T., Samarghandian, S., Azimi-Nezhad, M., & Hozeifi, S. (2019). The Hepato-protective Effects of Portulaca oleracea L. extract. Current Drug Discovery Technologies16(2), 122-126.
  3. Ebrahimian Z, Razavi BM, Mousavi Shaegh SA, Hosseinzadeh H. Effects of Portulaca oleracea L. (purslane) on the metabolic syndrome: A review. Iran J Basic Med Sci. 2022 Nov;25(11):1275-1285. doi: 10.22038/IJBMS.2022.63264.13967. PMID: 36474567; PMCID: PMC9699952.
  4. Zhou YX, Xin HL, Rahman K, Wang SJ, Peng C, Zhang H. Portulaca oleracea L.: a review of phytochemistry and pharmacological effects. Biomed Res Int. 2015;2015:925631. doi: 10.1155/2015/925631. Epub 2015 Jan 26. PMID: 25692148; PMCID: PMC4321094.
  5. Yi S, Jin X, Liu B, Wu P, Xiao W, Chen W. Portulaca oleracea extract reduces gut microbiota imbalance and inhibits colorectal cancer progression via inactivation of the Wnt/β-catenin signaling pathway. Phytomedicine. 2022 Oct;105:154279. doi: 10.1016/j.phymed.2022.154279. Epub 2022 Jun 16. PMID: 35963192.
  6. Narimani B, Amini MR, Sheikhhossein F, Akhgarjand C, Gholizadeh M, Askarpour M, Hekmatdoost A. The effects of purslane consumption on blood pressure, body weight, body mass index, and waist circumference: a systematic review and meta-analysis of randomised controlled. J Nutr Sci. 2023 Dec 27;12:e129. doi: 10.1017/jns.2023.115. PMID: 38155802; PMCID: PMC10753486.
  7. Jafari N, Bahreini N, Dehghani A, Lak Y, Mirmohammadali SN, Samavat S, Shami A, Karimizand M, Goudarzi MA, Asbaghi O. The effects of purslane consumption on lipid profile and C-reactive protein: A systematic review and dose-response meta-analysis. Food Sci Nutr. 2023 Aug 7;11(11):6728-6748. doi: 10.1002/fsn3.3555. PMID: 37970383; PMCID: PMC10630813.
  • Data pierwotnej publikacji: 8.08.2015
  • Data ostatniej aktualizacji o wyniki badań: 21.01.2024