Teraz czytasz
Problemy związane z alergią pokarmową

Problemy związane z alergią pokarmową

Klaudia Czajczyńska
alergie pokarmowe

Żywienie kobiet w ciąży ma kluczowe znaczenie w rozwoju dziecka, a także wpływa na jego życie dorosłe. Duże znaczenie ma 1000 pierwszych dni, czyli okres od zapłodnienia aż do 3 roku życia dziecka. Wiadomo, że odpowiednia dieta matki, może zapobiec wielu chorobom u jej potomstwa, w tym wystąpieniu alergii pokarmowej.

Badania

Przeprowadzono różne badania, które pokazały, że różnorodna dieta matki, bogata w produkty zawierające duże ilości składników odżywczych jest skuteczniejsza w zapobieganiu alergii pokarmowych niż spożywanie suplementów diety.

Włączenie do diety produktów bogatych w witaminę D zmniejsza ryzyko alergicznego nieżytu nosa.

Wykazano, że większe ryzyko rozwinięcia się alergii na mlekokrowie, było u potomstwa, których matki suplementowały foliany i witaminę D, a niższe gdy matki spożywały produkty bogate w te składniki.

Cudowna dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska wydaje się być odpowiednim sposobem żywienia kobiet ciężarnych. Wykazano, że u kobiet żywiących się zgodnie z jej zaleceniami, potomstwo miało niższe ryzyko alergicznego nieżytu nosa, ponadto wykazywała ona ochronne działanie przed kichaniem, świszczącym oddechem i astmą.

Niższe ryzyko chorób alergicznych wiązało się ze spożyciem dużych ilości owoców, warzyw, ryb i produktów bogatych w witaminę D. Dodatkowo wysokie spożycie owoców i warzyw miało działanie ochronne przed chorobami układu oddechowego i chorobami zapalnymi skóry.

Produkty mleczne

Spożycie produktów mlecznych wiązało się z niższym ryzykiem alergii na mleko krowie.  Badano kobiety mieszkające w gospodarstwach wiejskich i spoza tych obszarów i wykazano, że dzieci z pierwszej grupy miały 8-krotnie niższe ryzyko alergii. Wiązało się to z tym, że dieta kobiet była bogata w pełnotłuste produkty mleczne, a kobiety spoza obszarów wiejskich spożywały głównie niskotłuszczowe masła i margaryny.

Jaja

Spożycie jaj przez kobietę karmiącą powodowało przekazanie owoalbuminy z mlekiem i nabrania tolerancji immunologicznej.
 Jaja są jednym z częstszych alergenów u dzieci. Eliminacja ich z diety pozbawia organizm wielu cennych składników, takich jak witaminy z grupy B, białka i witaminy D. A jak wiadomo niskie spożycie witaminy D jest powiązane z atopowym zapaleniem skóry.

Różnorodność diety dziecka jest podstawą aby zapewnić mu odpowiednią podaż wszystkich składników odżywczych. Ryzyko atopowego zapalenia skóry, alergii pokarmowej i astmy wiązał się z mało urozmaiconą dieta dziecka w 1 roku życia. Karmienie piersią chroni przed alergiami, ale zbyt późne wprowadzenie ryb i jaj, niesie większe ryzyko rozwoju alergii.

Problemy u dzieci z alergią pokarmową na mleko krowie

Dzieci, u których występuje alergia pokarmowa często mają źle zbilansowane diety. Jednym z poważniejszych zagrożeń to: zahamowanie wzrostu i niedobory pokarmowe, które mogą wiązać się z niedowagą. U dzieci z alergią na mleko krowie często dochodzi do niższego spożycia wapnia, cynku i witamin z grupy B. Dodatkowo często występuje u nich niedobór jodu i zaobserwowano słabszy wzrost.

Ważne, aby niemowlęta, które nie są karmione piersią i mają alergię na mleko krowie miały zapewnione jak najlepsze substytuty mleka o odpowiedniej ilości białka. Najlepszym wyborem są mleka oparte na wolnych aminokwasach, bądź o znacznym stopniu hydrolizy białek.

Alergia na pszenicę

U dzieci z alergią na pszenicę i soję obserwuje się niedobór: wapnia, fosforu, żelaza, potasu, cynku i witamin z grupy B. Alergia na pszenicę często przemija w dzieciństwie, a wykluczenie jej z jadłospisu niesie za sobą ryzyko niedoboru węglowodanów złożonych, które są źródłem energii dla mózgu i mikroelementów (tiaminy, niacyny, ryboflawiny, żelaza i kwasu foliowego).

Dzieci na diecie bez pszenicy mogą cierpieć na brak równowagi pomiędzy zapotrzebowaniem, a dostarczaniem do organizmu składników odżywczych: wapnia, witaminy D, żelaza, cynku witaminy z gr B.

Alergie pokarmowe u dorosłych

Dorośli są narażeni na niedobory żywieniowe, jeżeli unikają w diecie mleka, pszenicy lub innych alergizujących produktów.  Alergie u dorosłych mogą utrzymywać się od dzieciństwa lub rozwijać się w okresie dorosłości. Ujawienie się alergii w dzieciństwie często pozwala na uzyskaniu tolerancji, a badacze zastanawiają się, jakie czynniki wpłynęły na utratę tolerancji w dorosłości.

Ujawienie się alergii w dzieciństwie często pozwala na uzyskaniu tolerancji, a badacze zastanawiają się, jakie czynniki wpłynęły na utratę tolerancji w dorosłości.

Dorośli z alergią na mleko muszą zapewnić odpowiedniespożycie wapnia, aby zapobiec problemom z kośćmi. Kości kształtują się w okresie dzieciństwa i jeżeli w tym okresie była niewłaściwa podaż wapnia może to stanowić zagrożenie w okresie dorosłym. Chociaż eliminacja mleka w wieku dorosłym częściej wynika z nietolerancji laktozy, takie osoby powinny być świadome konsekwencjinie dostatecznej podaży wapnia.

Zobacz również
chilli alergia

Alergia na orzechy

Alergia na orzechy ziemne mogą utrzymywać się całe życie, ale najnowsze badania pokazują, że ustępują ona u 1/3 osób. Ograniczenie orzechów, roślin strączkowych i nasion jest szczególnym zagrożeniem dla wegan i wegetarian. Rośliny strączkowe dostarczają ważnego dla jelit błonnika rozpuszczalnego i są jednym z bogatszych źródeł białka roślinnego. Nasiona i orzechy dostarczają pierwiastków śladowych np. selenu i są także źródłem białka. Ponadto zmniejszają poziom cholesterolu we krwi i chronią przed nadciśnieniem.

Reakcje na orzechy w życiu dorosłym są najczęściej spowodowane przez reakcje krzyżowe z pyłkami drzew lub alergenami w surowych owocach i warzywach. Reakcja taka nazywana jest zespołem pyłkowo-pokarmowym.

Podsumowanie

Promowanie zdrowej, zbilansowanej diety w ciąży jest trudne, gdyż jak wynika z  badań suplementacja kwasem foliowym, który zapobiega rozwojowi cewy nerwowej może powodować alergię u niemowląt.

Wiadomo, że suplementacja nie jest tak skuteczna jak odpowiednia podaż składników odżywczych u kobiet w ciąży. Kobiety powinny jeść dobre jakościowe owoce, warzywa ryby i sugeruje się, że nie trzeba w diecie unikać alergenów.

Żywienie we wczesnym dzieciństwie ma wpływ na rozwój chorób w wieku dorosłym.  Największe znaczenie ma to dla dzieci z alergią pokarmową. Najważniejsze jest promowanie różnorodności w diecie zarówno dziecka, jak i kobiety ciężarnej.

Obecnie duże skupienie jest na żywności uzupełniającej, która ma zapobiec alergii. Często niezbędna jest pomoc dietetyka, który da wskazówki rodzicom jak postępować w przypadku alergii, aby zapobiegać niedoborom pokarmowym i ich skutkom. Edukacja żywieniowa jest także potrzebna dorosłym, którzy eliminują produkty ze względu na nietolerancje lub alergie pokarmowe.

Źródło: SkypalaI.JMcKenzieR., Nutritional Issues in Food Allergy; Clin Rev Allergy Immunol. 2018 May

Brak ocen

Proszę oceń