Skuteczność i bezpieczeństwo diet nisko- i wysokotłuszczowych

Czy diety ekstremalnie niskotłuszczowe lub diety wysokotłuszczowe mogą być skuteczne i bezpieczne przy redukcji wagi?

Przez ostatnie dekady tłuszcz spożywczy był pod specjalnym nadzorem żywieniowym jako składnik mogący leczyć lub wręcz odwrotnie, wpływać negatywnie na zdrowie.

wysoko i nisko

Prawo autorskie: romannerud / 123RF Zdjęcie Seryjne

Mimo to, według instytutu żywienia, wedle opracowanych norm na makroskładniki w diecie (acceptable macronutrient distribution range- AMDR), zalecane dzienne spożycie tłuszczy plasuje się na poziomie 20 do 35% dziennej podaży energetycznej. Choć część ekspertów zaleca większe lub zdecydowanie niższe ich spożycie.

Dwie diety o zupełnie przeciwstawnych założeniach- dieta beztłuszczowa, oparta na produktach pochodzenia roślinnego oraz dieta ketogeniczna bogata w tłuszcze, w tym tłuste mięsa i tłuszcze odzwierzęce.

Jak sugeruje nazwa dieta beztłuszczowa, wegańska – ma swoich zwolenników wśród osób ekstremalnie ograniczających spożycie tłuszczy, w dietach zapobiegających lub wprowadzających w stan reemisji choroby układu sercowo-naczyniowego.

Ten model zabrania korzystania z olei – nawet z oliwy z oliwek czy oleju rzepakowego bogatego w nienasycone kwasy tłuszczowe, które – jak pokazują badania – mają właściwości zapobiegające chorobom serca.

Natomiast zwolennicy diety ketogenicznej dopuszczają umiarkowaną podaż białek oraz bardzo niskie ilości węglowodanów. Tłuszcze są dopuszczalne w większych ilościach jako główne źródło energetyczne. Akceptowalne lub nawet zalecane są tutaj także tłuszcze nasycone, które wedle niektórych badań mogą mieć szkodliwe działanie – prowadzące do chorób układu sercowo-naczyniowego.

Założeniem tego modelu odżywiania jest zmuszenie wątroby do produkcji ciał ketonowych jako źródła energii zamiast glukozy.

Zwolennicy niskotłuszczowych diet kontrolują spożycie energii z tego składnika, głównie poprzez konsumpcję pełnowartościowego pożywienia roślinnego. Natomiast fani diet niskowęglowodanowych, aby przestawić się na tryb ketozy, znacznie ograniczają spożycie węglowodanów, tak by pobudzić spalanie tłuszczu, co przekłada się na poprawę estetyki sylwetki.

Lecz co tak naprawdę wiemy o bezpieczeństwie, skuteczności i implikacjach związanych ze stosowaniem tych dwóch diet?

Zapraszamy do lektury kolejnych dwóch artykułów na ten temat – już wkrótce!

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Dietetyk do zadań specjalnych!

Ekspert z zakresu psychodietetyki oraz pierwszy w Polsce Gastrocoach – bdieta.pl

Loading...
Udostępnienia