Teraz czytasz
Śniadanie wysokotłuszczowe dla osób cukrzycą typu 2 – nowe badanie

Śniadanie wysokotłuszczowe dla osób cukrzycą typu 2 – nowe badanie

omlet wysokotłuszczowe śniadanie cukrzyca

Badacze z UBC Okanagan’s School of Health and Exercise Sciences (Kanada) opublikowali badanie wykazujące, że wysokotłuszczowe śniadanie o niskiej zawartości węglowodanów może pomóc osobom z cukrzycą typu 2 kontrolować poziom glukozy we krwi w ciągu dnia.

Duży skok glukozy we krwi, jaki następuje po śniadaniu, wynika z połączenia wyraźnej insulinooporności rano u osób z cukrzycą typu 2, a typowe zachodnie produkty śniadaniowe – płatki zbożowe, płatki owsiane, tosty i owoce – są bogate w węglowodany” komentuje autor badania.

Śniadanie – kluczowy posiłek dnia

Śniadanie, jak mówi prof. J. Little, jest konsekwentnie „problemowym” posiłkiem, który prowadzi do największych skoków poziomu glukozy we krwi u pacjentów z cukrzycą typu 2. Jego badania pokazują, że spożywanie posiłku o niskiej zawartości węglowodanów, co rano, jest prostym sposobem zapobiegania takiemu dużemu skokowi, poprawy kontroli glikemii w ciągu dnia, a być może także zmniejszenia innych powikłań cukrzycy.

Badanie

Uczestnicy badania – 23 osoby, z dobrze kontrolowaną cukrzycą typu 2, zakończyli dwa eksperymentalne dni diety. Pierwszego dnia jedli omlet na śniadanie, a drugiego – płatki owsiane i owoce. W oba dni podano identyczny lunch i kolację w obu grupach.

Monitor stężenia glukozy służy do pomiaru skoków stężenia glukozy we krwi przez cały dzień. Uczestnicy zgłaszali również ocenę głodu, pełności i chęci zjedzenia czegoś słodkiego lub pikantnego.

Wyniki

Badanie wykazało, że spożywanie wysokotłuszczowego śniadania o bardzo niskiej zawartości węglowodanów całkowicie zapobiegło skokowi poziomu glukozy we krwi po śniadaniu, co miało wpływ na obniżenie ogólnej ekspozycji na glukozę i poprawę stabilności odczytów glukozy na kolejne 24 godziny.

Wnioski

Spodziewaliśmy się, że ograniczenie węglowodanów do mniej niż 10% energii na śniadanie pomoże zapobiec skokowi glukozy po tym posiłku. Byliśmy jednak trochę zaskoczeni, że miało to wystarczający wpływ, doszło do ogólnej poprawy kontroli oraz stabilności pomiarów glukozy. Wiemy, że duże wahania poziomu glukozy we krwi są szkodliwe dla naszych naczyń krwionośnych, oczu i nerek. Włączenie bardzo niskowęglowodanowego, a zarazem wysokotłuszczowego posiłku na śniadanie u pacjentów z cukrzycą typu 2 może być praktycznym i łatwym sposobem na monitorowanie porannego skoku glukozy i zmniejszenie związanych z tym komplikacji”.

Podsumowanie

Badacz zauważa, że ​​nie było różnicy w poziomie glukozy we krwi w obu grupach w dalszej części dnia. „Wyniki naszych badań sugerują potencjalne korzyści ze zmiany dystrybucji makroskładników odżywczych w ciągu dnia, dzięki czemu węglowodany są ograniczane podczas śniadania, a następnie równoważone lunchem i kolacją, a nie spożywane w równomiernej dystrybucji i umiarkowanej ilości węglowodanów w ciągu całego dnia”.

Zobacz również
dieta ketogenna

Jako kolejny interesujący aspekt badań podaje się to, że uczestnicy zauważyli, że głód przed posiłkiem i ich apetyt na słodką żywność w późniejszej części dnia były zazwyczaj niższe, jeśli jedli śniadanie o niskiej zawartości węglowodanów. Niewiele jest danych sugerujących, że ta zmiana diety może być zdrowym krokiem dla każdego. Analizy zdecydowanie wymagają dalszej kontynuacji.

Badanie zostało opublikowane w „American Journal of Clinical Nutrition”.

Źródło: Courtney R Chang, Monique E Francois, Jonathan P Little. Restricting carbohydrates at breakfast is sufficient to reduce 24-hour exposure to postprandial hyperglycemia and improve glycemic variability. The American Journal of Clinical Nutrition, 2019;

5/5 (1)

Proszę oceń

Scroll To Top