Sok z buraka

5/5 (2)

Kto by pomyślał, że produkt taki jak sok z buraka może znaleźć zastosowanie w sporcie. Nie dość, że jest naturalny, to dodatkowo został zakwalifikowany do suplementów z kategorii grupy A, czyli bezpiecznych oraz wykazujących pozytywny wpływ na organizm człowieka.

Sok z buraka

sok z buraka

Brent Hofacker / 123RF

Sok z buraka jest prekursorem tlenku azotu (NO), dzięki obecności nieorganicznego azotanu (NO3-). W jamie ustnej aż 25% NO3- jest redukowane przez reduktazę NO3- wytwarzaną przez mikroorganizmy do NO2-. Następnie ten związek ulega redukcji do NO przez kwasy żołądkowe i wchłania się w jelitach. Część NO2 – wnika do krwiobiegu, a część przekształca się w NO.

Działanie tlenku azotu polega na rozszerzaniu naczyń krwionośnych, dzięki czemu zwiększony zostaje  dopływ krwi do włókien mięśniowych. Jest to korzystne działanie, szczególnie podczas wysiłku fizycznego, ponieważ przyśpieszona i ulepszona zostaje wymiana gazowa. Dodatkowo tlenek azotu zwiększa wydajność mitochondrialną i indukuje ekspresję genów.

W ostatnich badaniach wykazano, że suplementacja sokiem z buraka zwiększa wydajność w wysiłkach przerywanych, przeplatanych przerwami,  o maksymalnej intensywności oraz krótkotrwałych.

Sok z buraka ma szczególne znaczenie dla włókien mięśniowych typu II, czyli szybkokurczliwych. Oprócz zwiększonego przepływu krwi zwiększa uwalnianie i wychwyt wapnia z retikulum sarkoplazmatycznego, powodując zwiększenie siły mięśniowej. Sok ma silniejsze działanie na włókna typu II niż I, jednak korzyści odnoszą także sportowcy wytrzymałościowi.

Jak dokładnie sok z buraka wpływa na mikrokrążenie?

Polepsza wymianę gazową, czyli dostarczanie tlenu do pracujących mięśni i usuwanie wytworzonego dwutlenku węgla. Poprawiona zostaje fosforylacja oksydacyjna, dochodzi do wzrostu resyntezy fosfokreatyny i opóźnione zostaje wyczerpanie jej zapasów.

W badaniach na piłkarzach wykazano, że sok z buraka spożywany przez 6 dni podnosi stężenie azotanów i azotynów w osoczu i ślinie. Podczas gry o wysokiej intensywności, zaobserwowano wzrost wydolności fizycznej i zwiększenia pojemności minutowej serca.

Wysiłek fizyczny zwiększa stres oksydacyjny,  powodując zaburzenia układu nerwowego, odpornościowego i endokrynnego. Dochodzi do powstawania reaktywnych form tlenu, uszkodzenia mięśni i utrzymywania się bólu mięśniowego przez kilka dni.

Sok z buraka ma działanie antyoksydacyjne, a cząsteczkami przeciwutleniającymi są szczególnie betaniny o właściwościach przeciwbólowych. Betanina zmniejsza uszkodzenie mięśni, zwiększa poziom endogennych enzymów antyoksydacyjnych i stymuluje układ odpornościowy. Wykazano, że spożywanie soku z burka przez 4 dni po uszkodzeniu mięsni przyśpieszało regenerację i zmniejszało bolesność mięśniową.

Podsumowanie

Powyższe badania pokazują, że warto włączyć sok z buraka do codziennej diety, gdyż przynosi on korzyści nie tylko w sporcie, ale także polepsza funkcjonowanie całego organizmu. Szczególne znaczenie ma dla sportowców, który dbają o każdy element, mogący wpłynąć na wyniki sportowe.

Bibliografia:

  1. Raúl Domínguez, José Luis Maté-Muñoz,  Eduardo Cuenca, Pablo García-Fernández, Fernando Mata-Ordoñez,  María Carmen Lozano-Estevan,  Pablo Veiga-Herreros,  Sandro Fernandes da Silva, and Manuel Vicente Garnacho-Castaño; Effects of beetroot juice supplementation on intermittent high-intensity exercise efforts; 2018
  2. Jean Nyakayiru,  Kristin L. Jonvik,  Jorn Trommelen,  Philippe J. M. Pinckaers,  Joan M. Senden, Luc J. C. van Loon,  and Lex B. Verdijk; Beetroot Juice Supplementation Improves High-Intensity Intermittent Type Exercise Performance in Trained Soccer Players; 2017
  3. Tom Clifford,  Bram Berntzen,  Gareth W. Davison,  Daniel J. West,  Glyn Howatson,  and Emma J. Stevenson; Effects of Beetroot Juice on Recovery of Muscle Function and Performance between Bouts of Repeated Sprint Exercise; 2016

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Klaudia Czajczyńska

Studentka Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie. Miłośnik biegania, od tego roku maratończyk. Moim największym zainteresowaniem jest dietetyka sportowa i literatura związana ze zdrowym trybem życia. Ponadto lubię gotować, w szczególności tworzyć słodkie desery, którymi dziele się z przyjaciółmi.

Yes No