Wege. Dieta roślinna w praktyce

Brak ocen

Diety roślinne zyskują coraz większą popularność. Jest to pozytywny trend, gdyż jak wynika z coraz nowszych publikacji naukowych, mięso i jego przetwory przyczyniają się do rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych. Jednak nieprawidłowa dieta wegetariańska nie pomoże odzyskać zdrowia. Wręcz przeciwnie, przyczyni się do powstania licznych niedoborów w organizmie.

I dlatego każdy zainteresowany dietą roślinną powinien przeczytać książkę Iwony Kibil „Wege – dieta roślinna w praktyce”. Jak przyznaje autorka, to przewodnik po diecie wegańskiej.  Jest to literatura fachowa,  zawierająca same istotne informacje. Czytelnie napisany poradnik, w którym z łatwością można znaleźć interesujący nas w danym momencie fragment.

Tytuł: Wege. Dieta roślinna w praktyce
Autor: Iwona Kibil
Wydawnictwo: PZWL
Ilość stron: 324
Rok wydania: 2018

Wege.

„Wege- dieta roślinna w praktyce” to książka przeznaczona dla każdego. Wegetarianie czy weganie z długoletnim stażem mogą dzięki niej zweryfikować swój sposób żywienia. Osoby dopiero zaczynające swoją przygodę z dietą roślinną nauczą się jak prawidłowo komponować posiłki i poznają wiele interesujących przepisów. Ponadto w książce znajdziemy przykładowe jadłospisy dla konkretnych grup m.in. dla kobiety w ciąży.

Co jest w środku?

Ale po kolei… Poradnik podzielony został na 8 części. Każda z nich zawiera wyszczególnione zagadnienia. Pierwszym rozdziałem jest „wstęp”, z którego można dowiedzieć się podstawowych informacji dotyczących rodzajów i podziału diet wegetariańskich. Ponadto autorka zwraca uwagę, jak i gdzie należy szukać prawdziwych informacji dotyczących diet roślinnych. Kolejny podpunkt pierwszej części „weganizm a zdrowie” to podrozdział, w którym można wyczytać informacje pochodzące z rzetelnych badań naukowych, dotyczące wpływu diety roślinnej na poszczególne jednostki chorobowe, takie jak cukrzyca typu II, choroby krążenia czy nowotwory.

Następny rozdział zatytułowany „makroskładniki a dieta wegańska” zwraca uwagę na poszczególne makroskładniki i ich znaczenie w naszym życiu, opisując m.in. ich funkcję w organizmie człowieka. Na przykładzie  konkretnych danych,  autorka zaproponowała jadłospisy, podając pokrycie zapotrzebowania na poszczególne składniki, co świetnie pomaga w zrozumieniu danej problematyki. Tym sposobem opisano białko, tłuszcze i węglowodany. Szczególnie istotne kwestie zostały poruszone w osobnych podrozdziałach np. dlaczego omega-3 są takie ważne w diecie wegańskiej. Autorka przedstawiła w poradniku również tabele dotyczące zaleceń spożycia białka w Polsce czy zawartości poszczególnych aminokwasów w pożywieniu.

W trzeciej części książki „mikroskładniki a dieta wegańska” opisano dokładnie takie mikroskładniki jak witamina B12, witamina A, B2, kwas foliowy, wapń, żelazo, cynk, selen czy jod. W podrozdziałach wyróżniono takie zagadnienia jak przyczyny niedoborów, produkty wzbogacane w dany mikroskładnik, objawy i konsekwencje niedoborów, biodostępność z produktów roślinnych czy konieczna suplementacja. Na końcu rozdziału również dołączono tabele ze źródłami poszczególnych składników w diecie roślinnej. Każdy mikroskładnik został przedstawiony bardzo czytelnie, co na pewno ułatwia usystematyzowanie zdobytej wiedzy.

Ponieważ nawet w diecie roślinnej występują niepożądane składniki, rozdział czwarty poruszył zagadnienie związków antyodżywczych w diecie roślinnej. Opisano takie związki jak kwas fitynowy, szczawiany, polifenole, izoflawony, glukozynolany, lektyny czy saponiny. Autorka dołączyła do rozdziału wskazówki jak sobie radzić z konkretnym związkiem oraz obaliła mity dotyczące poszczególnych składników.

Kolejna część książki pozwala zrozumieć jak należy prawidłowo bilansować dietę roślinną. Kibil zwróciła uwagę jak ważne są warzywa i owoce, produkty z pełnego ziarna czy nasiona strączkowe. Autorka wyjaśniła również jak zacząć wdrażanie diety roślinnej w codziennym życiu oraz zaprezentowała kilka ciekawych przepisów np. na szybką sałatkę z brokułami. Następnie Kibil skupiła się na diecie roślinnej w specyficznych potrzebach żywieniowych. Opisała jak powinna wyglądać dieta wegańska kobiety w ciąży wraz z zapotrzebowaniem na poszczególne składniki oraz jak sobie radzić z dolegliwościami ciążowymi. Dalej skupiła się na diecie wegańskiej w laktacji, podając przykładowe przepisy na posiłki dla mamy karmiącej. Autorka opisała też dietę roślinną dla niemowląt i małych dzieci, wraz z podkreśleniem na co należy zwrócić szczególna uwagę. Rozprawiła się z kontrowersjami dotyczącymi mleka matki czy mleka modyfikowanego. W kolejnych podrozdziałach poruszyła temat diety roślinnej dla seniorów, osób aktywnych fizycznie, osób na wegańskiej diecie redukcyjnej czy też osób które chciałyby przytyć. Wszystko to zaprezentowano wraz z przepisami na smaczne dania.

Szósty rozdział poświęcono najczęstszym problemom związanym z wdrażaniem diety roślinnej. Autorka rzeczowo opisała kontrowersje związane z soją i jej wpływ na zdrowie człowieka, poruszyła temat jelita drażliwego i diety FODMAP. Ponadto zwróciła uwagę na bezpieczeństwo żywności i GMO, a także udzieliła porad przydatnych w kuchni np. jak gotować nasiona strączkowe. Kibil wytłumaczyła również jak  należy czytać etykiety produktów spożywczych oraz jak się żywić w podróży.

Kolejny rozdział poświęcono Raw vegan diet, czyli surowej diety wegańskiej, gdzie można znaleźć kilka ciekawych przepisów np. na surową zupę pomidorową.

Część ostatnia to przykładowe jadłospisy dla poszczególnych grup ludności z różnymi potrzebami żywieniowymi. W książce znajdziemy m.in. dietę dla osoby po 60 roku życia pokrywającą 2000 kcal czy jadłospis poświęcony diecie low FODMAP ułożony na 1800kcal.

Co najważniejsze, podręcznik zawiera liczne wskazówki dla osób mieszkających w Polsce, a przepisy zawarte w poradniku oparte są na łatwo dostępnych w naszej kulturze produktach.

Podsumowanie

Podsumowując, książka Iwony Kibil „Wege- dieta roślinna w praktyce” to kopalnia rzetelnej wiedzy. Autorka wyczerpująco opisała zagadnienia diety wegańskiej, rozwiewając tym samym wiele wątpliwości dotyczących diety roślinnej. Jest to poradnik, który powinien przeczytać każdy zainteresowany dietą wege.

Proszę oceń

O autorze

Natalia Plewa

Absolwentka dietetyki na AWF w Poznaniu. Obecnie kontynuuje naukę na studiach magisterskich. Szczególnie interesuję się żywieniem kobiet w okresie ciąży i laktacji, a także psychodietetyką i dietami wege