Wpływ spożywania cukru na pamięć i motywację u osób starszych

Cukier poprawia pamięć u osób w starszym wieku i sprawia, że ​​są bardziej zmotywowani do wykonywania trudnych zadań z pełną wydajnością, jak wynika z nowych badań przeprowadzonych przez University of Warwick (Wielka Brytania). Wyniki wykazały, że zwiększenie poziomu cukru we krwi nie tylko poprawia pamięć i wydajność, ale sprawia, że ​​starsi dorośli czują się szczęśliwsi podczas zmagań z zadaniem.

cukier a pamięć u osób starszych

Katarzyna Białasiewicz / 123RF

Badanie

Wśród młodych (w wieku 18-27 lat) i starszych (w wieku 65-82) uczestników naukowcy wybrali osoby, którym podawano napój zawierający niewielką ilość glukozy. Pozostałym osobom w tych samych przedziałach wiekowych podawano natomiast placebo – napój zawierający sztuczny słodzik. Badani mieli wykonywać różne zadania związane z pamięcią. Naukowcy analizowali m.in. stopień zaangażowania uczestników podczas pracy z zadaniem, ich pamięć oraz nastrój.

Naukowcy odkryli, że podawanie napoju z glukozą pomogło zarówno młodym, jak i starszym dorosłym, aby stali się bardziej zmotywowani w porównaniu z tymi, którzy otrzymali sztuczny słodzik. Jednak u młodych dorosłych glukoza nie poprawiła ani nastroju, ani pamięci. Starsi dorośli, którzy otrzymywali napój z dodatkiem glukozy wykazywali znacznie lepszą pamięć i bardziej pozytywny nastrój w porównaniu do osób w tym samym przedziale wiekowym, którzy spożywały sztuczny środek słodzący. Co więcej, chociaż obiektywne pomiary zaangażowania zadaniowego pokazały, że starsi dorośli spożywający napój z glukozą wkładają więcej wysiłku w to zadanie niż ci, którzy spożywają sztuczny słodzik, ich własne raporty pokazały, że nie czuli, że próbowali czegoś trudniejszego niż zwykle.

Przeczytaj także na dietetycy.org.pl:  Wyniki nowych badań na temat wpływu spożywania orzechów na zdrowie

Wyższa motywacja może  tłumaczyć fakt, że podwyższony poziom cukru we krwi zwiększa m.in. poczucie pewności starszych osób i poprawia samopoczucie oraz sprawia, że wykonywany wysiłek nie jest uważany przez daną osobę za nadzwyczajny. Potrzebne są jednak dalsze badania oraz analiza tych czynników, aby w pełni zrozumieć specyficzne mechanizmy oraz opracować jasne wytyczne dietetyczne dla osób w starszym wieku.

Już poprzednie badania wykazały, że aktywne angażowanie się w trudne zadania poznawcze jest warunkiem wstępnym utrzymania zdrowia poznawczego w starszym wieku. Wyniki przybliżają do zrozumienia, co motywuje starszych dorosłych do wysiłku i znalezienia sposobów na zwiększenie ich gotowości do podejmowania próby, nawet jeśli wykonanie zadania wydaje się niemożliwe.

Źródło: https://neurosciencenews.com/memory-sugar-aging-9578/

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Małgorzata Wilkowska

Absolwentka WSR w Warszawie na kierunku dietetyka, obecnie kontynuuje naukę na studiach magisterskich na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku. Zainteresowania: psychodietetyka, dietetyka kliniczna, dietetyka pediatryczna oraz edukacja żywieniowa.

Yes No