fbpx

Wpływ spożywania cukru na pamięć i motywację u osób starszych

Cukier poprawia pamięć u osób w starszym wieku i sprawia, że ​​są bardziej zmotywowani do wykonywania trudnych zadań z pełną wydajnością, jak wynika z nowych badań przeprowadzonych przez University of Warwick (Wielka Brytania). Wyniki wykazały, że zwiększenie poziomu cukru we krwi nie tylko poprawia pamięć i wydajność, ale sprawia, że ​​starsi dorośli czują się szczęśliwsi podczas zmagań z zadaniem.

cukier a pamięć u osób starszych

Katarzyna Białasiewicz / 123RF

Badanie

Wśród młodych (w wieku 18-27 lat) i starszych (w wieku 65-82) uczestników naukowcy wybrali osoby, którym podawano napój zawierający niewielką ilość glukozy. Pozostałym osobom w tych samych przedziałach wiekowych podawano natomiast placebo – napój zawierający sztuczny słodzik. Badani mieli wykonywać różne zadania związane z pamięcią. Naukowcy analizowali m.in. stopień zaangażowania uczestników podczas pracy z zadaniem, ich pamięć oraz nastrój.

Naukowcy odkryli, że podawanie napoju z glukozą pomogło zarówno młodym, jak i starszym dorosłym, aby stali się bardziej zmotywowani w porównaniu z tymi, którzy otrzymali sztuczny słodzik. Jednak u młodych dorosłych glukoza nie poprawiła ani nastroju, ani pamięci. Starsi dorośli, którzy otrzymywali napój z dodatkiem glukozy wykazywali znacznie lepszą pamięć i bardziej pozytywny nastrój w porównaniu do osób w tym samym przedziale wiekowym, którzy spożywały sztuczny środek słodzący. Co więcej, chociaż obiektywne pomiary zaangażowania zadaniowego pokazały, że starsi dorośli spożywający napój z glukozą wkładają więcej wysiłku w to zadanie niż ci, którzy spożywają sztuczny słodzik, ich własne raporty pokazały, że nie czuli, że próbowali czegoś trudniejszego niż zwykle.

Wyższa motywacja może  tłumaczyć fakt, że podwyższony poziom cukru we krwi zwiększa m.in. poczucie pewności starszych osób i poprawia samopoczucie oraz sprawia, że wykonywany wysiłek nie jest uważany przez daną osobę za nadzwyczajny. Potrzebne są jednak dalsze badania oraz analiza tych czynników, aby w pełni zrozumieć specyficzne mechanizmy oraz opracować jasne wytyczne dietetyczne dla osób w starszym wieku.

Już poprzednie badania wykazały, że aktywne angażowanie się w trudne zadania poznawcze jest warunkiem wstępnym utrzymania zdrowia poznawczego w starszym wieku. Wyniki przybliżają do zrozumienia, co motywuje starszych dorosłych do wysiłku i znalezienia sposobów na zwiększenie ich gotowości do podejmowania próby, nawet jeśli wykonanie zadania wydaje się niemożliwe.

Źródło: https://neurosciencenews.com/memory-sugar-aging-9578/

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Małgorzata Wilkowska

Absolwentka WSR w Warszawie na kierunku dietetyka. Zainteresowania: psychodietetyka, dietetyka kliniczna, dietetyka pediatryczna oraz edukacja żywieniowa.

Yes No