Skutki nadmiernego spożycia węglowodanów

Dzisiejszy styl życia – pośpiech, brak czasu i stres – wpływają na dokonywanie złych wyborów żywieniowych.

Złe odżywianie, a przede wszystkim spożywanie zbyt dużej ilości pokarmów wysokoenergetycznych o niewłaściwej proporcji składników odżywczych, powoduje zaburzenia równowagi wielu procesów metabolicznych.

Nadmierne spożycie węglowodanów przyczynia się do rozwoju różnych chorób i ma niebagatelny wpływ na nasze zdrowie. Po spożyciu węglowodanów organizm uwalnia insulinę, by glukoza dostała się do komórek – gdzie posłuży jako źródło energii, bądź też zostanie przekształcona w glikogen lub w najmniej oczekiwany składnik – tłuszcz i zostanie zmagazynowana w komórkach tłuszczowych ( trójglicerydy ). Gdy poziom insuliny spada na dłuższy czas – inny hormon (a dokładnie glukagon), informuje organizm o tempie metabolizmu tłuszczu, co może oznaczać, że organizm nie zużywa całej dostarczonej energii. Tak więc te dwa hormony wzajemnie się ,,uzupełniają” i współdziałają, wprowadzając stan równowagi w organizmie. Insulina jest więc hormonem anabolicznym – a glukagon katabolicznym ( na jego sygnał następuje hydroliza polimerów na mniejsze, co może być wykorzystywane w wytwarzaniu energii). Zachwianie wydzielania jednego z wyżej wymienionych hormonów przez dłuższy czas ( nieznaczne odchylenia czasami występują w organizmie i jest to normalna sprawa ) mogą być niekorzystne dla zdrowia.

Dieta wysokowęglowodanowa może powodować nadmierne uwalnianie insuliny do krwiobiegu, co w efekcie powoduje zachwianie równowagi metabolicznej. Sytuacje tą można ,,naprawić” w dwojaki sposób :

  • przez wzrost stężenia hormonów katabolicznych,
  • bądź przez zmniejszenie wydzielania innych hormonów anabolicznych.

Niestety każde z wyżej wymienionych rozwiązań niesie za sobą niekorzystne skutki.

Nadmiar węglowodanów może także zahamować czynność wydzielniczą przysadki mózgowej. Przytoczę tutaj badania otyłych chłopców w okresie dojrzewania, u których często obserwuje się opóźniony rozwój narządów płciowych. Ograniczenie ilości spożywanych węglowodanów i spadek poziomu insuliny przywracał normalny poziom produkcji hormonów płciowych.

Organizm może w odpowiedzi na zwiększoną produkcję insuliny reagować ograniczeniem wydzielania hormonów płciowych.

Dlatego tak ważne jest spożywanie odpowiednie do zapotrzebowania ilości węglowodanów w diecie, gdyż nierzadko widzimy, że w dzisiejszych czasach ten składnik odżywczy jest spożywany ponad indywidualne zapotrzebowanie.

Grzegorz Wrona

Grzegorz Wrona

grzesiek311@op.pl
Student Dietetyki Śląskiej Wyższej Szkoły Medycznej. Trener personalny - miłośnik zdrowego stylu życia.Szczególnie zainteresowany odżywianiem w sporcie.
Grzegorz Wrona

Latest posts by Grzegorz Wrona (see all)

Dodaj komentarz