Soki Owocowe – czy są zdrowe?

Soki owocowe a zdrowie

Na pewno znacie ten scenariusz z reklam telewizyjnych – opiekuńcza mama z uśmiechem częstuje swoje szczęśliwe dzieci sokiem owocowym, wiedząc że dba o ich zdrowie. One są zaś szczęśliwe ze smaku ich ulubionego napoju. Znajomy widok? Czy mama z tego telewizyjnego obrazka ma rację? Czy zapewnia swoim dzieciom zdrowie? Komunikat reklamowy jest prosty – soki owocowe to zdrowie. Rzeczywistość jest jednak dużo bardziej skomplikowana.

Sok sokowi nierówny

Trzeba po pierwsze pamiętać, że o ile soki są obecnie dostępne w każdym sklepie i wybór smaków, producentów jest bardzo szeroki, to nie każdy sok jest równie dobry dla zdrowia. Niewątpliwie najlepsze soki są te, które są świeżo wyciskane. Dzieje się tak dlatego, że soki te są naturalnie słodkie, zawierają fruktozę. Te zaś soki, które spotykamy na półkach sklepowych zawierają nie tylko szereg konserwantów, ale także są słodzone sacharozą, bądź ewentualnie syropem glukozowo-fruktozowym. Jeśli konsumujemy te soki w większej ilości, to możemy przekraczać znacznie zalecaną dawkę cukrów prostych rekomendowanych dla zdrowia. Jedna szklanka takiego soku może bowiem pokryć blisko 1/5 – 1/4 zapotrzebowania dziennego.

W obronie soków owocowych

Niewątpliwie nawet te soki mogą przynieść wiele dobrego dla zdrowia. Większość soków owocowych zawiera znaczną ilość antyoksydantów. Soki owocowe są w pewnym stopniu substytutem świeżych owoców – ponieważ zawierają większość pozytywnych składników odżywczych, które są dostępne w owocach. Soki nad owocami górują dostępnością, prostotą konsumpcji i trwałością. Dietetycy są jednak zgodni, że takich soków nie należy pić w nadmiarze – akceptowalna dawka to jedna szklanka dziennie. Przekroczenie tej dawki to dostarczanie organizmowi nadwyżki cukrów, kalorii.

Jeśli zależy nam na zdrowiu lepiej zawsze zjeść świeży owoc, da on nam bowiem dodatkowo błonnik, więcej witamin i będzie mniej kaloryczny. Ustrzeżemy się też przed niepotrzebnymi konserwantami i barwnikami, które w nadmiarze znajdują się w sokach owocowych.

Soki owocowe a odchudzanie

Osobom chcącym podjąć dietę odchudzającą na pewno nie należy rekomendować spożywania większej ilości soków owocowych. Są one bardzo kaloryczne i zawierają dużo cukrów. Jeśli mamy do czynienia z sokami gorszych gatunków, to nie są one o wiele lepsze od napojów gazowanych – ze względu na dużą ilość sztucznych barwników, konserwantów i słodzików.

Jeśli już chcemy koniecznie pić sok podczas odchudzania, możemy spróbować picia rozwodnionego własnoręcznie soku 100% z wodą mineralną.

Jak wybrać dobry sok owocowy?

Trzeba szukać soków jak najbardziej naturalnych. W tym celu nie można jedynie czytać informacji na froncie opakowania, ale zwrócić uwagę na to, co jest w składzie produktu. Niestety marketingowcy bez skrępowania używają słów “naturalny” oraz “100% sok” w stosunku do produktów, które mają mało wspólnego z tymi przymiotnikami.

Aby zapewnić sobie możliwie najlepsze źródło zdrowia szukajmy soków wyłącznie 100%. Czerwona lampka ostrzegawcza powinna się nam zapalić każdorazowo jeśli na opakowaniu czytamy o “napoju” bądź słowo “sok” w ogóle nie występuje. Jeśli kupowany sok jest w przezroczystym opakowaniu, na jego dnie powinien być delikatny osad, co świadczy o naturalności produktu. Oczywiście są wyjątki, gdzie resztki owoców są dodawane wyłącznie dla podkreślenia naturalności… Tak czy inaczej zawsze warto przeczytać skład produktu i technologię produkcji. Informacje te nieraz Was zaskoczą.

Aby zapewnić sobie więcej antyoksydantów warto kupować soki szczególnie z owoców o ciemnej barwie (w szczególności granaty, grejpfruty, winogrona). Dobrym sokiem jest także sok pomarańczowy, ponieważ jest bogaty w witaminę C, potas i foliany.




Dodaj komentarz