5/5 (1)

Nieraz spotkaliśmy się ze sformułowaniem, że śniadanie stanowi najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Z tym zdaniem zgodzi się zapewne większość z nas. Jednak w praktyce spożywanie śniadań nie wygląda tak, jak wszyscy byśmy sobie tego życzyli. Często ludzie zapracowani, jak i osoby młode (szkoła podstawowa) wybierają się do szkoły czy pracy na głodnego.

Z badań wynika, że na spożywanie śniadań nie mają wpływu czynniki społeczno-demograficzne, do których zaliczyć możemy: wiek, płeć czy miejsce zamieszkania [1]. Powstaje, więc pytanie, dlaczego tak się dzieje?

W mniemaniu wielu specjalistów fakt, iż nie spożywamy śniadań odbija się już kilka godzin później. Brak spożycia pierwszego posiłku często powoduje w nas nadmierny głód w porze kolejnego posiłku, co przyczynia się do niekontrolowanego obżerania. To zaś oczywiście przyczynić się może do nadwagi, a nawet otyłości. Stan nadmiernej masy ciała stanowi jeden z czynników chorób układu sercowo-naczyniowego [1].

Badanie [2]:

W celu zbadania wpływu spożycia śniadań na prawdopodobieństwo otyłości, wykonano badania, które polegały na porównaniu odpowiedzi hormonalnej, a w tym: poziomu insuliny, leptyny, glukagono-podobnego peptydu-1, greliny, peptydu YY (PYY3-36) i cholecystokininy (CCK). Próbę wykonano na grupie kobiet, które spożywały śniadanie pomiędzy godziną 7:00-10:00 w porównaniu do kobiet, które spożywały zazwyczaj pierwszy posiłek dopiero w południe.

Wyniki: W przypadku obu grup zauważono spore różnice w przypadku poziomu peptydu YY odpowiedzialnego za uczucie sytości. W grupie spożywającej śniadania (7:00-10:00) zauważono wyższe o 50-90% stężenie peptydu. Zauważono również różnice w poziomie leptyny u obu grup. W przypadku grupy niespożywającej śniadań poziom hormonu był równy 27.6 ng/mL, zaś w przypadku grupy jedzącej posiłek plasował się na poziomie 11,5 ng/mL.

Wnioski: Badania przeprowadzone na tych grupach wskazują na duże różnice między poziomem hormonów. Zdecydowanie można stwierdzić, że spożywanie śniadań wpływa na środowisko hormonalne. Niewyrównane poziomy hormonów mogą dawać o sobie znać w postaci nadmiernego głodu w ciągu dnia, w związku, z czym należy pamiętać, że spożywanie śniadań ma pośredni wpływ na nasze BMI. Według specjalistów z zakresu żywienia spożywanie 4-5 posiłków dziennie stanowi rozsądny schemat żywienia. Należy pamiętać, że spożywanie mniejszej ilości posiłków sprawia, że każdy kolejny zmusza nas do zjedzenia więcej.  Jeśli pragniemy dbać o naszą masę ciała właściwie, pamiętajmy, że przez spożywanie posiłków częściej, jednak w mniejszych ilościach pozwalamy organizmowi działać sprawniej.Trawimy pokarm wydajniej oraz dokładniej wraz z prozdrowotnym efektem dla zdrowia.

Piśmiennictwo:

  1. Nalepa D., Weber D., Rogala R., Charzyńska-Gula M.: Wpływ ilości spożywanych posiłków na wartość wskaźnika BMI. Journal of Education, Health and Sport. 6(3):48-61. 2016.
  2. Forester S., Widaman A., Krishnan S., Witbracht M., Horn W., Laugero K., Keim N.: A Clear Difference Emerges in Hormone Patterns Following a Standard Midday Meal in Young Women Who Regulary Eat or Skip Breakfast. The Journal of Nutrition, Volume 148, Issue 5, 1 May, Pages 685–692. 2018.

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Damian Grądzki

Dietetyk, redaktor ds. tematyki żywienia, specjalista z zakresu żywienia w chorobach układu krążenia. Absolwent Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie.

Yes No