Ile wody należy pić dziennie? | Rekomendowane spożycie dzienne wody

Ile wody pić dziennie?O tym, że należy pić odpowiednią ilość wody dziennie wiedzą już prawie wszyscy. Gorzej jest jeśli zapytamy się – ile dokładnie powinniśmy jej wypić? Choć odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, to zaprezentujemy poniżej teorie, które sprawdzają się najlepiej i są najpopularniejsze wśród dietetyków.

Zasada 8×8

Łatwa do zapamiętania jest reguła 8×8 – czyli pić należy osiem razy dziennie szklanki wody o zawartości 8 uncji (czyli w przybliżeniu nasza typowa szklanka). Daje to niecałe 2 litry wody dziennie. Chociaż nie ma przeprowadzonych badań, które wskazywałyby, że właśnie dokładnie taka ilość jest potrzebna – to ta uniwersalna reguła może być z powodzeniem stosowana jako łatwa do zapamiętania.

Co jednak ważne – zapotrzebowanie na wodę zależy od wielu różnych czynników. Stąd też istnieją inne rekomendowane sposoby wyliczenia indywidualnego zapotrzebowania na wodę.

Więcej jesz – więcej pijesz

Jedną z zasad jest to, że im więcej pokarmów przyjmujemy, tym więcej będziemy musieli dostarczyć wody, aby odpowiednio nawodnić organizm. Zasada jest taka, że na 1 kalorię przypadnie 1 mililitr wody.

Zatem w przypadku osoby, która spożywa 2 500 kalorii – powinno przyjąć się 2,5 litra wody. Należy tutaj pamiętać, że wliczamy również wodę pobraną z pokarmów i wytwarzaną poprzez procesy metaboliczne (które łącznie stanowią około połowy całości wody pobieranej w ciągu dnia przez organizm).

Dla większego – więcej wody

Innym podejściem jest uzależnienie ilości spożywanej wody od tego ile ważymy. Wzór jest tutaj odrobinę bardziej skomplikowany i przedstawia się następująco:

– 30 mililitrów wody na każdy kilogram masy ciała

Osoba ważąca 60 kilogramów powinna dostarczyć organizmowi 1,8 litra wody.

Lub:

– 1,5 litra + 15 mililitrów wody x każdy kilogram powyżej 20 kg. masy ciała

Przykładowo dla tej samej osoby wyniesie ona:

1500 ml + 15ml x (60-20) = 1500 ml + 600 ml = 2,1 litra

Czyli powinna dostarczyć dziennie do organizmu 2,1 litra wody.

Diabeł tkwi w szczegółach

Na tym jednak nie koniec. To ile potrzebujemy wody zależy od naszej płci (kobieta potrzebuje mniej wody niż mężczyzna), zależy także od naszej aktywności fizycznej (pracujemy ciężej – więcej pijemy), zależy również od klimatu (ekstremalne temperatury wymagają więcej wody – niezależnie czy to jest siarczyste zimno, czy skwar).

Kobiety, które karmią piersią lub są w ciąży również powinny pić nieco więcej wody. Dzieje się tak dlatego, że potrzebują dodatkową dawkę wody, by móc karmić dziecko.

Zapotrzebowanie na wodę rośnie również wtedy gdy mamy problemy ze zdrowiem – w szczególności przy gorączce, wymiotach, biegunce. Więcej wody potrzebować będziemy także przy spożywaniu alkoholu. Przy dużym udziale błonnika w diecie również należy pić więcej wody, ponieważ jest ona wiązana i szybciej usuwana podczas wydalania z organizmu.

Natomiast na to, by nie przesadzić z ilością wody powinny uważać szczególnie osoby z chorymi nerkami, ponieważ jej nadmiar może prowadzić do kłopotów zdrowotnych.

Zapraszamy do komentowania artykułu zaś jeśli chcecie sprawdzić jakie wody zostały uznane za najlepsze w naszym rankingu zapraszamy do artykułu:

Ranking wód mineralnych i źródlanych

Ranking wód mineralnych i źródlanych

3/5 (2)

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Kontakt: redakcja@dietetycy.org.pl

  • Jaką wodę pić ? Taka która jest reduktorem czyli bogata w wodór, dzięki któremu odmładzamy cały swój organizm :) . Okazuje się, że wodór jest najsilniejszym antyultleniaczem, nawet silniejszym niż antyoksydanty roślinne.Woda przekształcona dzięki Avatari bardzo dobrze odkwasza organizm czyli reguluje PH , dzięki czemu wpływa pozytywnie na stabilizację wagi. Dodatkowo ma sporo pozytywnych wibracji :).
    Zapraszam : https://www.facebook.com/AvatariAqueCudownaWoda http://allegro.pl/show_item.php?item=2927935413
    pozdrawiam i do usłyszenia
    Iza

  • @ Ola – ilość zależy od danej osoby, klimatu, tego czy ma dużą aktywność fizyczną – zbyt duża ilość wody (n.p. dla wielu to taka jaką podałaś) może mieć negatywny wpływ na nasze ciało nawet jeśli jesteśmy zdrowi – dzieje się tak dlatego, że woda w takiej ilości wypłukuje cenne minerały.

  • Ola

    czy mozna pic 6 litrow dziennie wody?

Loading...
Udostępnienia