Kalarepa – właściwości i wartości odżywcze

Kalarepa należy do rodziny roślin krzyżowych – jest blisko spokrewniona z kapustą, kalafiorem, brokułem i brukselką. Warzywo to wywodzi się z Europy, tu jest powszechnie uprawiane. Przeznaczone do spożycia bulwy tworzą się po około 2 miesiącach od wysiewu. Młodsze rośliny są chrupiące, ich miąższ jest słodkawy, zbliżony w smaku do surowych brokułów czy kapuścianych głąbów. Rośliny starsze charakteryzują się dużymi łodygami poprzerastanymi twardym włóknem. W uprawie znaleźć można dwa rodzaje kalarepy – o łodygach zielonych i fioletowych. Kolor ten dotyczy zewnętrznej części rośliny, wewnątrz miąższ jest jasny, zbliżony do kremowożółtego.

Jakie wartości odżywcze kryje kalarepa?

wikimedia.org, Autor: Coyau, CC BY-SA 3.0

wikimedia.org, Autor: Coyau, CC BY-SA 3.0

Łagodna, słodkawa w smaku kalarepa zawiera pokaźną liczbę witamin, składników mineralnych a przede wszystkim błonnika pokarmowego co czyni ją bardzo niskokaloryczną. 100 g tego warzywa to zaledwie 27 kcal, co odpowiada mniej więcej 1 kostce mlecznej czekolady. Warzywo to stanowi dobre źródło witaminy C. Powyższa porcja pokrywa aż 102% dziennego zapotrzebowania na ten składnik. Ponadto kalarepa podobnie jak inni przedstawiciele roślin krzyżowych zawiera aktywne biologicznie związki takie jak izotiocyjaniany, sulforafan czy indol-3-karbinol, które mogą wykazywać działanie przeciwnowotworowe.

Zawarte w kalarepie witaminy z grupy B wpływają korzystnie na przemianę materii i wspomagają pracę układu nerwowego. Składniki mineralne wstępujące w kalarepie to przede wszystkim miedź, wapń, potas, magnez oraz żelazo niehemowe. Niektóre z tych związków wykazują działanie przeciwutleniające.

Kalarepa nie jest za to zasobna w witaminę A a także nie zawiera dużych ilości karotenów.

Niewiele osób wie, że liście kalarepy także są jadalne a odpowiednio przyrządzone wprowadzą do diety witaminy A, K oraz te z grupy B kompleks.

Jak dokonać właściwego wyboru kalarepy?

Warzywo to jest dostępne w handlu w miesiącach jesiennych i zimowych, jednak najdelikatniejsze warzywa dostępne są na wiosnę. Najlepsze jeśli chodzi o smak i właściwości są okazy o średnich bulwach – te o dużych mogą być zbyt wodniste i poprzerastane włóknem, a także ciężkie – im lżejsze tym bardziej włókniste. Ważną informacją o kondycji warzywa jest także stan liści – zwiędłe są oznaką nie najwyższej świeżości i złego przechowywania, żółte natomiast przenawożenia.

Przechowując kalarepę możemy zostawić ją na maksymalnie 2-3 dni w temperaturze pokojowej. Aby przechować ją dłużej dobrze jest włożyć warzywo do lodówki i zapewnić mu wilgotność.

Ponieważ na łodygach kalarepy mogą gromadzić się bakterie chorobotwórcze a także jaja pasożytów (kontakt z glebą) – dlatego przed przystąpieniem do obierania i spożycia należy bardzo starannie ją umyć najpierw pod bieżącą wodą a następnie zamoczyć w roztworze soli kuchennej na około 10 minut w celu pozbycia się wszystkich pozostałości ziemi.

Sposoby podania?

Kalarepa znajduje zwoch amatorów w postaci srowej, jako dodatek do surówej i sałatek, a także jako warzywo gotowane.

Czy kalarepa może być niebezpieczna?

Jeśli zostanie nieprawidłowo oczyszczona, kalarepa może być źródłem zakażenia bakteriami chorobotwórczymi w tym E.coli lub pasożytami takimi jak glistnica. W przypadku poprawnego postępowania higienicznego konsumenci mogą być narażeni na zawarte w tym warzywie goitrogeny – substancje chemiczne charakterystyczne dla roślin krzyżowych, mające działanie wolotwórcze i upośledzające funkcjonowanie tarczycy. Dlatego też osoby z problemami z tarczycą powinny rozsądnie włączać do diety to smaczne warzywo.

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Redaktor Dietetycy.org.pl

Udostępnienia