Mleko na śniadanie – wpływ na organizm – wyniki badania

5/5 (2)

Zmiana w zwyczajowym śniadaniu może przynieść korzyści dla terapii cukrzycy typu 2, zgodnie z nowym badaniem opublikowanym w „Journal of Dairy Science”. Zespół kanadyjskich naukowców z Human Nutraceutical Research Unit na Uniwersytecie w Guelph, we współpracy
z University of Toronto, zbadał wpływ spożywania mleka wysokobiałkowego podczas śniadania na poziom glukozy we krwi i uczucie sytości po tym posiłku oraz następnym.

mleko na śniadanie
Yulia Kotina / 123RF

Badanie – jak wpływa na organizm mleko na śniadanie?

Mleko spożywane z płatkami śniadaniowymi zmniejszało poposiłkowe stężenie glukozy we krwi w porównaniu z wodą. Natomiast spożycie mleka o ogólnie wysokiej zawartości białka skuteczniej zmniejszało poposiłkowe stężenie glukozy we krwi w porównaniu z nabiałem o standardowej zawartości białka. Dieta o wysokiej podaży białka również prowadziła do zmniejszenia apetytu po drugim posiłku w porównaniu z dietą o niskiej zawartości tego składnika odżywczego.

W tym randomizowanym, kontrolowanym badaniu z podwójnie ślepą próbą, zespół badaczy zbadał wpływ zwiększenia stężenia białka i zwiększenia udziału białka serwatkowego w mleku spożywanym
z wysokowęglowodanowymi płatkami śniadaniowymi na stężenie glukozy we krwi, uczucie sytości i spożycie pokarmu w ciągu dnia.

Trawienie białka serwatkowego i kazeinowego naturalnie obecnych w mleku powoduje wydzielanie hormonów żołądkowych, które spowalniają trawienie, zwiększając tym samym uczucie sytości. Trawienie białek serwatki przyspiesza ten efekt, podczas gdy białka kazeiny zapewniają jego długotrwałość.

Chociaż zespół zauważył jedynie niewielką różnicę w spożyciu pokarmu podczas lunchu, związanego ze zwiększeniem zawartości białka serwatkowego podczas śniadania, okazało się, że mleko spożyte w wysokowęglowodanowym śniadaniu prowadziło do obniżenia poziomu glukozy we krwi nawet po lunchu, natomiast mleko o ogólnie wysokiej zawartości białka miało bardziej skuteczny efekt.

Mleko o zwiększonym udziale białka serwatkowego miało niewielki wpływ na stężenie glukozy we krwi przed tym posiłkiem, osiągając większy spadek niż w przypadku zwykłego mleka.

Komentarz

Jak komentują naukowcy: “Badanie potwierdza znaczenie spożywania mleka podczas śniadania we wsparciu wolniejszego trawienie węglowodanów i utrzymaniu niższego poziomu cukru we krwi. Wyniki powinny zachęcać konsumentów do włączenia mleka do swojej diety, a szczególnie do pierwszego posiłku”.

Źródło: B. Kung, G.H. Anderson, S. Paré, A.J. Tucker, S. Vien, A.J. Wright, H.D. Goff. Effect of milk protein intake and casein-to-whey ratio in breakfast meals on postprandial glucose, satiety ratings, and subsequent meal intake. Journal of Dairy Science, 2018;

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Małgorzata Wilkowska

Absolwentka WSR w Warszawie na kierunku dietetyka, obecnie kontynuuje naukę na studiach magisterskich na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku. Zainteresowania: psychodietetyka, dietetyka kliniczna, dietetyka pediatryczna oraz edukacja żywieniowa.

Yes No