5/5 (1)

Według najnowszych badań przeprowadzonych przez University of Eastern Finland, stosowanie oleju  kameliowego obniża ogólny poziom cholesterolu LDL u osób z upośledzonym metabolizmem glukozy. Wyniki opublikowano w „Molecular Nutrition & Food Research”.

W badaniu przeanalizowano wpływ spożywania oleju kameliowego, ryb tłustych i chudych na metabolizm lipidów i glukozy oraz zapalenie o niskim stopniu złośliwości. Olej kameliowy jest bogaty w kwas α-linolenowy (ALA). Wcześniejsze badania wykazały, że białka ryb i długołańcuchowe kwasy tłuszczowe omega-3, których źródłem są ryby, mają korzystny wpływ na kilka czynników ryzyka związanych z chorobami układu krążenia. Dowody naukowe dotyczące wpływu kwasu α-linolenowego na te czynniki ryzyka pozostają jednak nie w pełni poznane.

Czym jest olej kameliowy?

Olej kameliowy (zwany herbacianym), jest tłoczony z pestek zielonej herbaty. Wytwarza się go z nasion rośliny Camellia sinensis, czyli herbaty chińskiej, rosnącej na obszarze Chin i Japonii. W Azji istnieje mnóstwo zastosowań tego preparatu.

Charakterystyka badania:

W badaniu wzięło udział 79 fińskich mężczyzn i kobiet z zaburzeniami metabolizmu glukozy na czczo w wieku od 40 do 72 lat. Uczestnicy badania zostali losowo podzieleni na cztery grupy: grupa spożycia oleju kameliowego, grupa spożycia ryb tłustych, grupa spożycia ryb chudych i grupa kontrolna.

W zależności od przydziału uczestnicy badania zostali poinstruowani, aby spożywać tłuste albo chude ryby cztery razy w tygodniu bądź przyjmować dzienną dawkę 30 ml oleju kameliowego przez okres 12 tygodni. Osobom w grupie kontrolnej wolno było jeść ryby raz w tygodniu, a stosowanie oleju kameliowego lub innych olejów zawierających kwas α-linolenowy było zabronione. Naukowcy odkryli, że olej kameliowy ma pozytywny wpływ na poziom cholesterolu we krwi, nie zaobserwowano podobnych rezultatów w grupach spożycia ryb tłustych lub chudych. Co więcej, nie zauważono znaczących różnic w zaburzeniach metabolizmu glukozy lub stopniu złośliwości zapaleń między grupami.

Źródło:

Ursula S. Schwab, Maria A. Lankinen, Vanessa D. de Mello, Suvi M. Manninen, Sudhir Kurl, Kari J. Pulkki, David E. Laaksonen, Arja T. Erkkil�. Camelina Sativa Oil, but not Fatty Fish or Lean Fish Improved Serum Lipid Profile in Subjects with Impaired Glucose Metabolism – a Randomized Controlled Trial. Molecular Nutrition & Food Research, 2017

Co wiesz na temat oleju kameliowego?

Sprawdź swoją wiedzę!

Próbowałeś kiedykolwiek oleju kameliowego?

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Małgorzata Wilkowska

Absolwentka WSR w Warszawie na kierunku dietetyka. Zainteresowania: psychodietetyka, dietetyka kliniczna, dietetyka pediatryczna oraz edukacja żywieniowa.